Będzie można przytyć lub schudnąć dzięki węchowi Fot. Archiwum (zdjęcie ilustracyjne)

Badacze z Wrocławia pracują nad blotterami - specjalnymi paskami, nasyconymi zapachem, które pomogą ograniczać lub pobudzać apetyt. Działanie tych woni trzeba wcześniej potwierdzić w oparciu o badania reakcji mózgu.

Zespół Jacka Łyczko, doktoranta w Katedrze Chemii Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, opracowuje łatwe w użyciu środki regulujące apetyt (w obie strony) z wykorzystaniem naturalnych, bezpiecznych zapachów - olejków eterycznych i aromatów spożywczych. Nośnikiem woni, które mogą ograniczać lub pobudzać apetyt, mają być tekturowe paski - takie jak te, których używa się w perfumeriach.

Jak zapowiada lider projektu, 8-osobowy zespół złożony niemal wyłącznie z młodych naukowców sprawdzi, jakie aromaty kojarzą się Polakom ze smacznym jedzeniem. Badacze skomponują odpowiednie zapachy, a następnie - w badaniu z wykorzystaniem rezonansu magnetycznego - przetestują ich oddziaływanie na odpowiednie ośrodki w mózgu.

Jacek Łyczko zwraca uwagę na to, że nasze nosy "mają duży wpływ na nasze zachowania". Tę powszechną wiedzę wykorzystują osoby odpowiedzialne za marketing w supermarketach, gdzie roznosi się zapach świeżo pieczonego chleba. Centra handlowe przed świętami pachną goździkami, cynamonem i pieczonymi jabłkami.

Zapachy mogą pobudzać apetyt, ale też zniechęcać do jedzenia wybranych potraw. I takie właśnie można wykorzystać. Ale - jak zapewnia doktorant - paski zapachowe redukujące apetyt nie muszą być wcale nieprzyjemne.

- Naszym celem nie jest odstraszenie ludzi od jedzenia, wywoływanie negatywnych skojarzeń czy poczucia winy u osób ze zbyt dużą masą ciała. Chcemy wywołać uczucie sytości, które będzie kojarzyło się ze zjedzeniem pysznego, ciężkiego deseru, z popołudniową kawą, relaksem po obiedzie. Chcemy też skierować ich apetyt na zdrowsze produkty. Żeby miały na przykład ochotę na pełnoziarniste pieczywo, a nie na białą bułkę. Dzięki temu będą jadły mniej i lepiej - opowiada Jacek Łyczko.

Naukowiec przeprowadzi też analizę morfologiczną odpadów po posiłkach, które zjedzą badani po powąchaniu blotterów - to specjalistyczne określenie pasków, które można nasycić zapachem. Analiza pozwoli ustalić, czy produkt może ograniczyć apetyt na przykład na dodatki skrobiowe, a zwiększyć na białko lub warzywa.

Jacek Łyczko podkreśla, że problem z obniżonym apetytem ma wiele osób starszych, chorujących, szczególnie przebywających w różnych ośrodkach opiekuńczych. Z kolei 53 proc. polskiego społeczeństwa to osoby z nadwagą lub otyłością.

- Rynek suplementów diety regulujących apetyt jest ogromny - kupujemy ponad 625 mln opakowań takich substancji rocznie. Problem polega na tym, że albo ich skuteczność jest dyskusyjna, albo wywołują wiele skutków ubocznych - ocenia młody naukowiec.

Jacek Łyczko zdobył na planowane badania prawie 1,5 mln zł z programu „Lider” NCBR.

Czytaj: naukawpolsce.pap.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.