Bazylea: naukowcy wynaleźli lek przeciwko malarii w jednej dawce?

Autor: TVN/Rynek Zdrowia • • 13 marca 2019 12:22

Naukowców z Uniwersytetu Bazylejskiego w Szwajcarii przekonują, że mają lek, blokujący rozwój malarii. Jak  twierdzą, do pokonania choroby wystarczy jedna dawka eksperymentalnego leku.

Bazylea: naukowcy wynaleźli lek przeciwko malarii w jednej dawce?
FOT. Fotolia; zdjęcie ilustracyjne

Malaria to choroba pasożytnicza wywołana przez zarodźce, czyli pierwotniaki z rodzaju Plasmodium. Obecne leczenie obejmuje terapię wielolekową, czyli kombinację leków przeciwmalarycznych, która zabija pasożyta i zmniejsza objawy choroby.

Najnowsze badania naukowców z Uniwersytetu Bazylejskiego w Szwajcarii dowodzą, że już jedna dawka leku o nazwie DSM265 zdołała zablokować enzym, który jest niezbędny pasożytowi do przetrwania. Wyniki badań zostały opublikowane na łamach czasopisma "Antimicrobial Agents and Chemotherapy".

Podczas eksperymentu naukowcy zarazili pasożytem ośmioro ochotników. Tylko u jednego z nich infekcja się nie rozwinęła. Pozostali uczestnicy badania siódmego dnia przyjęli pojedynczą dawkę (400 mg) eksperymentalnego leku DSM265. U wszystkich pacjentów badacze zaobserwowali zniszczenie merozoitów, które w następstwie zakażenia powodują rozpad krwinek czerwonych w organizmie i rozwój choroby.

Zdaniem autorów badania jedna dawka leku zapewniłaby leczenie i ostatecznie mogłaby przyczynić się do wyeliminowania tej choroby.

Więcej: www.tvn24.pl