Bakteria czy wirus - prosty test pomoże ustalić rodzaj infekcji?

Autor: RMF FM/Rynek Zdrowia • • 22 stycznia 2016 11:56

Amerykańscy naukowcy z Duke University opracowali test, który ma wyjaśnić, co jest przyczyną infekcji: wirus czy bakteria.

Bakteria czy wirus - prosty test pomoże ustalić rodzaj infekcji?

Jak informują badacze na łamach czasopisma "Science Translational Medicine" opracowany przez nich test wykrywający infekcje wykazał w badaniach 87-proc. skuteczność.

Obecnie trwają prace nad jego praktycznym wykorzystaniem.

Jak donosi radio RMF FM, test pokazuje, w jaki sposób na infekcje reaguje organizm samego pacjenta. W tej reakcji pośredniczy mechanizm ekspresji genów, czyli schemat w jakim aktywność niektórych genów jest włączana lub wyłączana.

Zespół naukowców z Północnej Karoliny opracował tak zwane sygnatury genowe, to znaczy listy genów, których aktywność jest włączana i wyłączana w związku z wniknięciem do organizmu konkretnych wirusów czy bakterii. W ten sposób otwarto drogę do rozpoznania źródła infekcji na podstawie testu genetycznego, do którego wystarczy kropla krwi.

Skuteczność tej metody badano w testach prowadzonych na ponad 300 osobach, przechodzących infekcje wirusami grypy, rinowirusami wywołującymi przeziębienia i stany zapalne dróg oddechowych, albo różnymi szczepami paciorkowców.

Więcej: www.rmf24.pl