Badania: na depresję pomaga spacer. Intensywne treningi - niewskazane

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 04 grudnia 2019 10:44

Najnowsze badania dowodzą, że ruch może mieć zbawienny wpływ w zmaganiach z depresją. Pomocne mogą okazać się spacery i sporty zespołowe, ale intensywnych treningów kardio lepiej unikać.

Badania: na depresję pomaga spacer. Intensywne treningi - niewskazane
Eksperci zachęcają do spacerów Fot. Giorgio Minguzzi/Flick.com (CC BY-SA 2.0)

Aktywność fizyczna jest skutecznym sposobem zapobiegania depresji. Tak wynika z badań opublikowanych na łamach "JAMA Psychiatry".

- Od dawna wiemy, że ćwiczenia wywołują reakcje fizjologiczne i neurochemiczne, które sprawiają, że czujemy się dobrze - przyznaje na łamach "The Guardian" prof. Nanette Mutrie z Instytutu Sportu, Wychowania Fizycznego i Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu w Edynburgu. Dodaje, że podczas ćwiczeń mózg uwalnia endorfiny, a także dopaminę i serotoninę.

Ale ruch nie tylko przeciwdziała depresji, ale też pomaga ją leczyć.

- Jeśli chcemy zoptymalizować swój tryb ćwiczeń, aby był korzystny dla zdrowia psychicznego, to według naszych badań, najbardziej efektywne i korzystne z perspektywy zdrowia psychicznego będzie ćwiczenie przez 45 minut trzy do pięciu razy w tygodniu - wyjaśnia dr Adam Chekroud z Yale School of Medicine.

Dodaje, że idealną formą aktywności dla osób zmagających się z depresją jest jazda na rowerze, sporty zespołowe i spacery. Korzystny wpływ na zdrowie psychiczne mają też proste prace domowe. Ale najlepsze działanie ma wszelka aktywność na świeżym powietrzu, bo samo przebywanie na łonie natury poprawia samopoczucie. Osoby, który doskwiera samotność, powinny się zapisać na zajęcia grupowe.

Prof. Mutrie wskazuje też, że istnieje pewien psychologiczny aspekt ćwiczeń, który wpływa zbawiennie na nasze samopoczucie. - Ćwicząc, podnosimy swoją samoocenę, opanowujemy nowe zadanie i poznajemy nowych ludzi - wymienia badaczka. Eksperci zgodnie przyznają, że warto zacząć od prostych aktywności jak regularne spacery. - Dążmy do zwiększenia przemierzanych dystansów lub czasu spędzanego na spacerach. Zacznijmy od 10 minut dziennie - radzi prof. Mutrie.

Jermaine Johnson, trener osobisty, który często pracuje z osobami cierpiącymi na depresję i stany lękowe, sugeruje z kolei, że należy unikać intensywnych treningów kardio. - To może podnieść tętno i wywołać lęk - mówi. Zamiast tego radzi próbować treningu siłowego.

Niezależnie od tego, na jaką aktywność się zdecydujemy, powinniśmy - zdaniem specjalistów - zacząć od zajęć dla początkujących. - Jeśli zajęcia są zbyt intensywne, możemy poczuć, że źle sobie radzimy, co przyczyni się do pogorszenia nastroju - wskazuje Johnson.

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum