Badacze: nie istnieje pojedynczy gen homoseksualizmu

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 30 sierpnia 2019 08:06

Na podstawie indywidualnych wariantów genetycznych nie można przewidywać, czy ktoś będzie angażował się w relacje seksualne z osobami tej samej płci - wynika z badania opublikowanego na łamach czasopisma "Science".

Badacze: nie istnieje pojedynczy gen homoseksualizmu
Fot. Adobe Stock. Data Dodania: 16 grudnia 2022

W badaniu asocjacyjnym w skali genomu (GWAS) przeprowadzonym przez międzynarodowy zespół naukowców, któremu przewodniczył dr Andrea Ganna z Broad Institute of MIT and Harvard w Cambridge (USA), uwzględniono dane pochodzące od ponad 470 tys. osób.

Szukano wariantów genetycznych będących wyznacznikiem homoseksualizmu - wchodzenia w relacje seksualne z osobami tej samej płci.

Chociaż zidentyfikowano pięć wariantów, które wiązały się z zachowaniem homoseksualnym oraz tysiące innych, które brały w nim swój pomniejszy udział, analizowane łącznie nie pozwalały one przewidywać pociągu do osób tej samej płci.

Pojedynczy gen homoseksualizmu nie istnieje - twierdzą badacze. Ich zdaniem zachowanie homoseksualne jest wynikiem wspólnych oddziaływań genów i środowiska, podobnie jak większość obserwowanych u ludzi cech.

Ustalono jednak, że niektóre ze zidentyfikowanych wariantów genetycznych były zaangażowane w procesy biologiczne związane z hormonami płciowymi i powonieniem.

"Wyniki naszego badania dostarczają wglądu w biologiczne podłoże zachowań homoseksualnych, ale uświadamiają też, jak ważne jest powstrzymanie się od wyciągania uproszczonych wniosków ze względu na skomplikowaną naturę fenotypów behawioralnych, nasz ograniczony wgląd w genetykę i długą historię nadużywania rezultatów badań genetycznych w celach społecznych" - podsumowuje dr Ganna.

O badaniu można przeczytać pod adresem: http://dx.doi.org/10.1126/science.aat7693.

PARTNER SERWISU