Aktywność fizyczna to najzdrowszy nawyk

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 05 lutego 2017 17:22

"Nigdy nie jest za późno, żeby stać się tą osobą, którą zawsze chciało się być" - przekonuje dr Daniel G. Amen. Psychiatra i badacz układu nerwowego radzi zacząć od aktywności fizycznej eliksiru młodości i dobrego samopoczucia, który radzi aplikować codziennie.

Aktywność fizyczna to najzdrowszy nawyk
Pokonaj dyskomfort, aż ćwiczenia staną się takim zwyczajem jak mycie zębów - radzi amerykański lekarz. Fot. Shutterstock

"Porzuć zły nawyk już dzisiaj i od razu zastąp go dobrym. Kiedy podejmujesz postanowienie, twój mózg wie, że traktujesz je poważnie. Zarezerwuj trochę czasu, żeby mózg i ciało dowiedziały się, że twoja decyzja o zmianie to nie żart" - pisze w swojej książce "Wspieraj swój mózg - odmładzaj się" dr Daniel G. Amen. psychiatra, badacz układu nerwowego, klinicysta.

Radzi: "Zaczynaj każdy poranek od przypomnienia sobie jak chcesz żyć i jak chcesz się czuć. Przypomnij sobie także, jak nie chcesz się czuć i jakie kroki musisz podjąć, żeby zapewnić sobie wspaniały dzień. Zacznij od przeznaczania w tym dniu czasu na aktywność fizyczną".

Pierwszym zdrowym nawykiem, jaki warto w sobie wyrobić jest aktywność fizyczna. I nie chodzi tu jedynie o lepszą kondycję, atrakcyjniejszy wygląd. Jak wskazuje dr Daniel G. Amen, ruch to antidotum na różne dolegliwości - stres, bezsenność, brak koncentracji, to również najskuteczniejszy eliksir młodości.

Zamiast pod wpływem stresu sięgać po słodycze, tłuste przekąski albo alkohol, radzi zrobić coś, "co naprawdę zadziała".

"Żeby obniżyć lęk i poczucie dyskomfortu: wyciśnij z siebie pot! Trening pomaga panować nad stresem, natychmiast obniżając poziom hormonów stresu, i z czasem zwiększa odporność na stres" - pisze w książce.

"Pamiętaj, że aktywność fizyczna nie tylko zapewnia dłuższe życie, dobry wygląd i większą energię - jest też jednym z najlepszych i potwierdzonych sposobów zapobiegania otępieniom, pogorszeniu funkcji poznawczych i chorobie Alzheimera" - wyjaśnia naukowiec.

Na łamach swojej książki "Wspieraj swój mózg - odmładzaj się" wspomina, że kiedy mówi o badaniu, z którego wynika, że "kiedy masa ciała rośnie, mózg maleje", wielu ludzi odczuwa potężną motywację, żeby zacząć się ruszać i kontrolować masę ciała.

Proponuje, aby każdy dzień zaczynać od treningu, wtedy łatwiej wyrobić nawyk systematycznych ćwiczeń.

"Większość ludzi, którzy nie ćwiczą z samego rana, nie ćwiczy w ogóle. Porządek dnia i lista rzeczy do zrobienia dopadają ich i dostarczają wymówek, żeby opuścić trening. Niech zaplanowane ćwiczenia należą do porannych zwyczajów, wtedy łatwiej wyrobić sobie nawyk" - wyjaśnia.

Do długiej listy korzyści płynących z aktywności fizycznej dodaje kolejny punkt - lepszy sen. "Systematyczne zaangażowanie w aktywność fizyczną wyrównuje produkcję melatoniny w mózgu i pomaga zapewnić porządny, całonocny sen. Dobry sen poprawia nastrój i zdolność podejmowania decyzji, a poza tym zmniejsza ryzyko otyłości i depresji" - podkreśla klinicysta.

Naukowiec radzi zacząć swoją przygodę ze sportem od marszu, to, jak wyjaśnia, najprostsza forma aktywności fizycznej. Warto jednak urozmaicać codzienną aktywność, gdyż różne rodzaje ćwiczeń wykazują różnorodne korzyści.

"Podnoszenie ciężarów albo oporowe używanie ciężaru własnego ciała może zwiększyć siłę mięśni i wytrwałość, a także naprężać mięśnie pod skórą działając jak lifting. Ćwiczenia rozciągające i skłony, jak w jodze, pilatesie i tai chi, pomagają wzmocnić narządy wewnętrzne, zwiększają elastyczność mięśni i stawów, zmniejszają stres i poprawiają wyczucie równowagi" - pisze ekspert.

W swojej książce dr Daniel G. Amen zachęca do prowadzenia dziennika aktywności fizycznej. "Stawiaj iks przy każdym dniu, w którym ćwiczysz, i załóż sobie, że przez miesiąc będziesz mieć w każdym tygodniu od pięciu do siedmiu iksów. Daj sobie nagrodę, kiedy osiągniesz cel".

"Spodziewaj się, że przebrnięcie przez niewygody związane z wprowadzeniem w życie nawyku - na przykład codziennej aktywności fizycznej - zabierze trochę czasu. Mózg lubi status quo, ale można go ćwiczyć, żeby się zmienił i dostosował. Przejmij nadzór nad swoim mózgiem i ciałem. Pokonaj dyskomfort, aż ćwiczenia staną się takim zwyczajem jak mycie zębów" - zachęca dr Amen. (PAP Life)

mdn/

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum