Pulsoksymetr w COVID-19 może uratować życie. Jak działa i komu przysługuje nieodpłatnie?

Autor: oprac. KM • Źródło: Rynek Zdrowia05 stycznia 2022 14:30

Pulsoksymetr to jeden z ważniejszych elementów opieki przedszpitalnej nad pacjentem z COVID-19. Czym jest pulsoksymetr? Jak otrzymać urządzenie i interpretować wyniki?

Koronawirus w Polsce. Pomiar saturacji krwi pulsoksymetrem Fot. PAP/Paweł Supernak
  • Pulsoksymetr to urządzenie, które mierzy poziom saturacji, czyli poziom natlenienia krwi. Jego używanie jest zalecane w COVID-19
  • Urządzenie jest elementem przedszpitalnej opieki nad pacjentem w ramach programu PulsoCare
  • Polski rząd przygotował pulsoksymetry dla osób po 55. roku życia. Urządzenia przydzielane są automatycznie
  • W razie potrzeby mogą jednak zdobyć je również młodsze osoby

Pulsoksymetr. Co to jest?

Pulsoksymetr to urządzenie, które informuje pacjenta o stanie natlenienia - czy też nasycenia tlenem - krwi tętniczej, tzw. saturacji. Optymalna saturacja u zdrowego człowieka plasuje się na poziomie 95-100 procent. 

Pulsoksymetr. Zalecenia do stosowania:

  • wykonywanie pomiarów po kilku minutach odpoczynku;
  • umycie rąk przed wykonaniem pomiarów;
  • wykonywanie pomiarów w pozycji siedzącej;
  • brak lakieru na paznokciach i skrócone paznokcie;
  • w pełni suche dłonie;
  • nieporuszanie palcami podczas pomiarów;
  • badanie się co kilka godzin zgodnie z zaleceniami.

Pulsoksymetr przy COVID-19. Jak działa?

W przypadku zachorowania na COVID-19 i przebywania w izolacji domowej dokonywanie pomiarów saturacji pomaga oszacować moment pogorszenia stanu zdrowia. Zalecane jest również systematyczne monitorowanie poziomu saturacji, pomiary tętna i temperatury oraz obserwacja objawów chorobowych.

W przypadku niepokojącego wyniku, odczyt z pulsoksymetru wysyłany jest do specjalnie powołanego centrum zajmującego się monitorowaniem odczytów. Wówczas następuje kontakt z konsultantem bądź lekarzem.

Pacjenci bez smartfona lub dostępu do internetu mogą przekazywać wyniki pomiarów z pulsoksymetru telefonicznie pod numerem całodobowej infolinii: 22 256 53 23.

Aby przekazać wynik, należy:

  • wybrać numer i postępować zgodnie z usłyszaną instrukcją,
  • następnie podać swoje dane i aktualne wyniki pomiarów pulsoksymetrem.
  • Ważne, by dzwonić wyłącznie z numeru telefonu podanego w formularzu rejestracyjnym.

Pulsoksymetr za darmo. Dla kogo?

Każdej osobie, która ukończyła 55 lat i ma pozytywny wynik testu na koronawirusa, listonosz dostarcza pulsoksymetr bez dodatkowych czynności.

Następuje to w ciągu 24 godzin od wpisania pacjenta do systemu, jeżeli dane zostały wprowadzone przed godz. 18 danego dnia. W przypadku wpisu do systemu w dniach wolnych, pulsoksymetr zostaje wysłany w najbliższym dniu roboczym, ale listonosz może przynieść go także w sobotę.

Młodsze osoby również mogą otrzymać pulsoksymetr, jednak muszą zgłosić chęć jego otrzymania. Pacjenci, którzy nie ukończyli 55. roku życia, w celu otrzymania pulsoksymetru powinny wypełnić formularz, w którym należy podać PESEL, dane adresowe i numer telefonu komórkowego. Ponadto wymagane są:

  • data rozpoczęcia izolacji domowej;
  • data zakończenia izolacji domowej (kiedy pacjent ma przed sobą jeszcze co najmniej 7 dni izolacji domowej);
  • dane osoby do kontaktu w przypadku zagrożenia;
  • informacja o mieszkaniu w samotności (jeśli jest taka sytuacja).

Formularz dostępny jest pod adresem https://form.govtech.gov.pl/ankieta/580284/formularz-pulsocare-dla-osob-ktore-ukonczyly-55-rok-zycia.html.

Osoby, które dysponują własnym pulsoksymetrem, mogą zgłosić za pomocą tego samego formularza chęć przystąpienia do programu PulsoCare. Do programu może zgłosić pacjenta również lekarz rodzinny.

Ważne dane kontaktowe dla pacjentów:

  • 22 735 39 40 - całodobowa Infolinia Domowej Opieki Medycznej dla Pacjentów (całodobowa): zdalne monitorowanie pacjentów z COVID-19 w ramach programu Domowa Opieka Medyczna;
  • pomoc@pulsocare.com - pacjenci, którzy nie dostali pulsoksymetru, zgłaszają ten fakt pod ten adres;
  • 792 654 100 - infolinia do zwrotu pulsoksymetru (godz. 8-18);
  • 790 544 988 - infolinia wsparcia technicznego (6-22), zgłoszenia problemów z instalacją lub działaniem aplikacji PulsoCare.
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum