HEMATOONKOLOGIA

Referencyjność w hematoonkologii nie rozwiąże wszystkich problemów Podczas sesji podkreślono wagę perspektywy pacjenta hematoonkologicznego Fot. PTWP

Reformy w systemie ochrony zdrowia są nakierowane nie na pacjenta, a na świadczeniodawcę - mówiła dr Małgorzata Gałązka-Sobotka w sesji "Kierunki zmian w hematoonkologii na rzecz poprawy wartości zdrowotnej" w ramach XV Forum Rynku Zdrowia.

- Ze względu na pomijanie perspektywy chorego zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie badania Patient Experience w obszarze hematoonkologii. Celem jest przyjrzenie się doświadczeniom pacjenta na jego ścieżce leczenia. Badanie trwa. Obecnie mamy 226 ankiet wypełnionych przez chorych w różnym wieku - zaznaczyła dyrektor Instytutu Zarządzania w Ochronie Zdrowia Uczelni Łazarskiego, zastępca przewodniczącego Rady NFZ.

Pacjenci oceniają
Jak wyjaśniła, pacjenci pozytywnie oceniają pracę POZ, np. ponad 72 proc. ankietowanych na pierwszej wizycie otrzymało skierowania na badania diagnostyczne. Większość chorych maksymalnie przy drugiej wizycie otrzymało skierowanie do hematologa. Jednocześnie ponad 78 proc. pacjentów nie otrzymało karty DiLO.

Jeśli chodzi o opiekę ambulatoryjną, ponad 53 proc. chorych uważa, że zostało zapisanych na wizytę do poradni przyszpitalnej w odpowiednim czasie. 75 proc. zostało poinformowanych o planie leczenia, a 70 proc. otrzymało informację nt. działań niepożądanych proponowanej terapii. W kwestii koordynatora leczenia, większość pacjentów uważa, że powinien to być prowadzący lekarz hematolog. 56 proc. pacjentów zauważyło natomiast, że osoby zaangażowane w proces leczenia nie współpracują za sobą. Z badania wynika również, że marginalizowana jest rola wsparcia psychologicznego - ponad 70 proc. badanych wskazuje, że nigdy im go nie zaproponowano. Podobnie jest w przypadku rehabilitacji.

Jeśli chodzi o komunikację, ponad 88 proc. chorych otrzymało w stopniu satysfakcjonującym wyjaśnienia dot. choroby. 60 proc. badanych podało, że nie padła propozycja, aby w rozmowie ws. diagnozy mogła uczestniczyć ich bliska osoba. 57 proc. chorych zwraca uwagę, że nie zawsze w rozmowie z lekarzem w szpitalu zachowane było prawo do prywatności. 92 proc. badanych wyraziło zaufanie do lekarza, który prowadzi ich leczenie.

- Ogólnie opiekę hematoonkologiczą pacjenci ocenili w skali 10-stopniowej na 7, co jest dobrym wynikiem - oceniła dr Gałązka-Sobotka.

- Wierzymy, że to badanie da nam prawdziwy obraz polskiej hematoonkologii, który - w naszej ocenie - jest obecnie dobry - wskazywała Aleksandra Rudnicka, rzeczniczka Polskiej Koalicji Pacjentów Onkologicznych. - Problemów naturalnie nie brakuje, należy do nich na pewno zbyt mała liczba lekarzy specjalistów, których dodatkowo nadmiernie obciąża się biurokracją. Dlatego specjalistom potrzebni są asystenci, a zarówno specjalistom, jak i pacjentom - koordynatorzy leczenia. Na pewno koordynatorem nie powinien być lekarz hematolog - mówiła Rudnicka.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.