Badania: odpowiednia dieta może poprawić pamięć seniorów nawet o jedną trzecią Badania potwierdzają wcześniejsze obserwacje, że to, co jest dobre dla serca, jest również korzystne dla mózgu Fot. Archiwum

Zdrowa dieta, np. śródziemnomorska, spowalnia starzenie mózgu i obniża ryzyko rozwoju demencji - wynika z czterech badań, które zaprezentowano na Międzynarodowej Konferencji Stowarzyszenia Alzheimerowskiego (Alzheimer's Association), odbywającej się w Londynie.

Zdaniem autorów tych prac potwierdzają one wcześniejsze obserwacje, że to, co jest dobre dla serca, jest również korzystne dla mózgu. Wiele wcześniejszych badań wykazało, że szczególnie korzystna dla zdrowia układu krążenia, ale też mózgu jest dieta śródziemnomorska, która jest uboga w mięso i nabiał, a bogata w świeże warzywa i owoce, ryby, oliwę z oliwek, orzechy, rośliny strączkowe i złożone węglowodany.

Na przykład z pracy z 2015 r., która ukazała się na łamach pisma "Alzheimer's and Dementia", wynika, iż stosowanie zmodyfikowanej diety śródziemnomorskiej (określanej jako dieta MIND) wiąże się z obniżeniem ryzyka choroby Alzheimera.

Naukowcy pod kierunkiem dr Claire McEvo z University of California w San Francisco (USA) przeprowadzili swoje badanie w grupie blisko 6 tys. zdrowych seniorów (badanie Health and Retirement Study). Okazało się, że osoby, które w dobrym lub bardzo dobrym stopniu przestrzegały tradycyjnej diety śródziemnomorskiej lub diety MIND (kładzie m.in. większy nacisk na spożywanie zielonych warzyw liściastych), miały o 30-35 proc. niższe ryzyko uzyskania złych wyników w testach na pamięć oraz sprawne procesy myślowe, w porównaniu z osobami, które nie stosowały się do zasad tych diet.

Seniorzy, którzy w umiarkowanym stopniu przestrzegali zdrowych zasad żywienia, byli o 18 proc. mniej zagrożeni małą sprawnością poznawczą. W analizie uwzględniono różne czynniki demograficzne, społecznoekonomiczne, zdrowotne (np. otyłość i cukrzyca) oraz związane ze stylem życia (np. palenie papierosów i aktywność fizyczna).

W podobnym badaniu naukowcy z Karolinska Institutet w Sztokholmie w Szwecji wykazali, że zdrowa dla mózgu może być również dieta tzw. skandynawska (określana też jako północna lub nordycka). Do jej podstawowych składników zalicza się: ciemne pieczywo z pełnego ziarna, tłuste ryby morskie (dobre źródło kwasów tłuszczowych omega-3), rośliny strączkowe, oleje roślinne, warzywa nie bulwiaste i owoce (jabłka, gruszki). Ważny jest też sposób spożywania posiłków - powolny, bez rozpraszania się na inne czynności (np. oglądanie TV, praca przy komputerze). Dane do analizy zbierano przez 6 lat wśród 2 223 zdrowych osób w wieku 60 lat i starszych.

Analiza ujawniła, że nawet umiarkowane przestrzeganie zasad tej diety miało związek z lepszą sprawnością umysłową w odniesieniu do osób, które jadły mniej zdrowo, w tym więcej niezdrowych tłuszczów, słodyczy i żywności przetworzonej. Co ciekawe, dieta ta miała silniejszy związek z dobrze zachowanymi zdolnościami poznawczymi niż diety: śródziemnomorska, dieta MIND, dieta rejonu Morza Bałtyckiego czy dieta DASH, dla osób z nadciśnieniem tętniczym.

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

  • MSD

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.