"Zauważ nasze słowa": kampania społeczna na rzecz osób głuchych

Mała liczba tłumaczy języka migowego, nieprzygotowanie pracodawców do zatrudniania osób głuchych - na takie m.in. problemy, według organizatorów kampanii "Zauważ nasze słowa", napotykają głusi.

Celem tej ogólnopolskiej kampanii społecznej jest prezentacja dobrych praktyk i miejsc przyjaznych osobom głuchym oraz zachęcenie instytucji, w tym publicznych, do wprowadzania rozwiązań ułatwiających im funkcjonowanie w społeczeństwie, podejmowanie pracy.

Dzięki kampanii organizatorzy chcą nie tylko zaprezentować innowacyjne technologie wspomagające komunikację z osobami niesłyszącymi, zachęcić do nauki języka migowego, ale też przybliżyć słyszącym kulturę ludzi głuchych, wśród których jest wiele osób mające sukcesy zawodowe.

Według koordynatorki kampanii Karoliny Fetraś w Polsce jest ok. 470 tys. osób głuchych oraz ok. 200 tłumaczy języka migowego.

- Chcemy uświadomić instytucjom, w tym publicznym, że nowe technologie świetnie odpowiadają na potrzeby osób głuchych - podkreśliła Fetraś. - Zainstalowanie aplikacji, która łączy przez internet z tłumaczem języka migowego, to nie jest aż tak wielki koszt, a dzięki temu osoby głuche zyskują zwiększony dostęp do usług - powiedziała.

Jak dodała, w USA od wielu lat z powodzeniem wprowadza się rozmaite rozwiązania ułatwiające osobom głuchym kontakt np. ze służbą zdrowia - są to m.in. wideotelefony czy aplikacje umożliwiające zarejestrowanie się na wizytę do lekarza przez internet.

- Chcielibyśmy te doświadczenia przenieść na nasz polski grunt - dodała koordynatorka.

Jak podkreśliła, zainstalowanie aplikacji, która łączy przez internet z tłumaczem języka migowego, czyli tzw. tłumacza online, to nie jest wielki koszt, a dzięki temu osoby głuche zyskują zwiększony dostęp do usług.

Zaznaczyła, że pojawiają się w Polsce przedsięwzięcia, które pomagają osobom głuchym przy zakładaniu np. własnej firmy, ale są to nieliczne inicjatywy.

- My wpadliśmy na pomysł, by uruchomić stronę internetową, gdzie udzielamy wszelkiego wsparcia. Osoba głucha wybiera adres migam.pl i łączy się poprzez specjalną ikonę z naszymi tłumaczami, a my w imieniu osoby głuchej dzwonimy do pracodawców, urzędów, czasami zamawiamy karetkę pogotowia a nawet pizzę. Wzywaliśmy też ślusarza do osoby, której zacięły się drzwi - opowiada Fetraś.

Każdego dnia ze strony www.migam.pl korzysta ok. 20 osób głuchych.

Kampania społeczna "Zauważ nasze słowa" potrwa do września 2015 roku. W środę (26 lutego) w Katowicach odbyła się konferencja promująca kampanię w woj. śląskim. Kolejne spotkania odbędą się m.in. we Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH