Zakaz śmieciowego jedzenia w szkołach nic nie daje?

Uchwalona niedawno nowelizacja ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia ma zmniejszyć dostęp dzieci w szkołach do tzw. śmieciowego jedzenia. Czy prawo rozwiąże problem otyłości? Już teraz wiemy, że niekoniecznie.

Zmiany w produktach sprzedawanych w szkołach mają wejść w życie we wrześniu 2015. W niektórych placówkach ajenci sklepików już teraz zrezygnowali ze "śmieciowego" jedzenia, w zamian oferują zdrowe i naturalne produkty. - W obsługiwanych przez nas punktach sprzedajemy sałatki owocowe, kanapki z ciemnego pieczywa, z wędliną i warzywami czy samodzielnie wypiekane ciasta - mówi Krzysztof Wojdat, dietetyk, założyciel cateringu dla szkół DietBoxKids.

Reakcja dzieci na wprowadzane dietetyczne zmiany pokazuje jednak, że problemu śmieciowego jedzenia nie da się tak łatwo rozwiązać. W tych sklepikach, które wykluczyły ze sprzedaży kaloryczne i sztuczne produkty, dzieci przestały kupować. Kolejki ze sklepiku przeniosły się do automatu, w którym ciągle dostępne są łakocie. Jeśli w szkole nie ma automatu, to też żadna przeszkoda - dzieci wychodzą na przerwie po batony, chipsy, słodkie napoje do najbliższego sklepu, którego zakazy sprzedaży nie obowiązują.

- Od momentu wykluczenia ze sprzedaży batoników i czekolad, czyli od września, przychód prowadzonego przez nas sklepiku spadł dramatycznie - wyznaje Krzysztof Wojdat. - Jest to spadek o 50 proc., w niektóre dni, nawet 70 proc. Zapewne w sklepikach, które sprzedawały chipsy i gazowane napoje, których nie było na naszych pólkach, spadek będzie jeszcze większy - mówi dietetyk z DietBoxKids.

Ta obserwacja pokazuje, że odpowiedzialności za złe nawyki dzieci nie można zwalać na szkołę. - To zadanie przede wszystkim rodziców, szkoła może ich tylko wspierać. Nawyki żywieniowe kształtują się w środowisku domowym od samych narodzin dziecka, a proces kształtowania trwa przez kilka lat. Po tym czasie, dziecko przyzwyczajone do słodyczy czy gazowanych napojów, będzie chciało je jeść, a jeśli nie znajdzie ich pod ręką - pójdzie po nie 300 metrów dalej - komentuje Wojdat.

Czytaj: www.portalspozywczy.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.