Wrocław: numer 112 zajęty lub nie odpowiada

Dzwoniąc pod 112 z Wrocławia i okolic musimy uzbroić się w cierpliwość, gdyż numer często jest zajęty, albo w ogóle nie odpowiada. Powód? Linia jest przeciążona, bo dzwoniący traktują numer 112 jak miejską informację - twierdzą w Wojewódzkim Centrum Powiadamiania Ratunkowego (WCPR).

Okazuje się, że system, który miał zapewnić szybsze wysyłanie służb ratunkowych i lepszą koordynację ich działań nie spełnia pokładanych w nim nadziej.

- Nawet do 70 proc. połączeń jest nie na temat - przyznaje w Gazecie Wrocławskiej Jarosław Wojciechowski, dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego w Dolnośląskim Urzędzie Wojewódzkim, którzy odpowiadają za funkcjonowanie WCPR-u. Jego zdaniem olbrzymie obłożenie lini sprawia, że ta się blokuje.

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji zapewniało, że według ulepszonego, zaawansowanego technologicznie systemu obsługi zgłoszeń alarmowych, w rejonach operacyjnych telefony z numeru 112 będą przyjmowane w jednym centrum dyspozytorskim - tym samym dla pogotowia, policji i straży pożarnej.

System miał być zintegrowany ze wszystkimi Wojewódzkimi Centrami Powiadamiania Ratunkowego w miastach wojewódzkich, a na Mazowszu z dodatkowym CPR w Radomiu.

Po wywołaniu numeru 112 oczekiwanie na odpowiedź, według założeń, miało trwać nie dłużej niż 10 sekund, a cały system miał działać do czasu Euro 2012r.. Dziś już wiadomo, że projektu nie uda się wdrożyć do czasu mistrzostw.

W opublikowanym 23 kwietnia br. przez obecne Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji dokumencie "Państwo 2.0 Nowy start dla e-administracji" przedstawiono m.in. informacje dotyczące numeru 112.

Wśród problemów w realizacji tego projektu resort wymienia m.in.: niewystarczającą pulę środków zarezerwowanych dla projektu na lata 2012-2013 związanych z finansowaniem dzierżawy łączy dla numeru 112, opóźnienia w przygotowaniu systemu wspomagania dowodzenia dla pogotowia ratunkowego oraz brak właściwej koordynacji przy realizacji łączenia systemów współpracujących jednostek.

Artur Koziołek, rzecznik prasowy Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji przyznaje w rozmowie z portalem rynekzdrowia.pl, że o pełnej funkcjonalności według wcześniejszych założeń i uruchomieniu kompleksowego systemu powiadamiania alarmowego w najbliższych miesiącach nie ma mowy.

- Numer alarmowy będzie oczywiście działał, ale uruchomienie wszystkich aplikacji systemu powiadamiania ratunkowego nie jest możliwe. Na razie system będzie też oparty na łączach cyfrowych, a częściowo analogowych - stwierdza Koziołek.

Według informacji uzyskanych z resortu cyfryzacji, do trzeciej dekady kwietnia 2012 WCPR-y uruchomione zostały zaledwie w trzech miastach - Poznaniu, Wrocławiu, Olsztynie. Kolejne będą uruchamiane "sukcesywnie". Na razie - nawet już w tych uruchomionych centrach - nie wszystkie funkcjonalności numeru 112 działają.

Kiedy system faktycznie zacznie działać w całym kraju? Dziś nikt nie jest w stanie odpowiedzieć na to pytanie.

Podobał się artykuł? Podziel się!

IX EUROPEJSKI KONGRES GOSPODARCZY

10-12 maja 2017 • Katowice • Międzynarodowe Centrum Kongresowe i Spodek

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH