Wariant genu BsmI zaangażowanego w metabolizm witaminy D warunkuje naszą podatność na raka skóry

Wyniki badań wykazały, że witamina D ma silne działanie ochronne przed rozwojem raka ponieważ reguluje wzrost komórek, ich różnicowanie i śmierć. Ponadto wiadomo, że promienie słoneczne, które stymulują syntezę witaminy D w naszym organizmie, mają również działanie protekcyjne.

Witamina D działa na komórki wiążąc się ze swoim wewnątrzkomórkowym receptorem. Gen kodujący białko receptora witaminy D posiada szereg wariantów, a ich występowanie wiązane jest z efektywnością działania receptora i co za tym idzie poziomem witaminy D w organizmie. Efektem takiej różnorodności genetycznej w obrębie receptora są różnice w poziomie witaminy D u różnych ludzi i naturalne różnice w ochronie przed nowotworami, dzięki działaniu tej witaminy.

Doktor Simone Mocellin i doktor Donato Nitti z Uniwersytetu w Padwie analizowali dane z wykonanych dotychczas sprzecznych badań na temat związku wariantów receptora witaminy D z ryzykiem najbardziej złośliwego raka skóry - czerniaka. Naukowcy odkryli silny związek pomiędzy ryzykiem czerniaka, a budową genu receptora witaminy D - BsmI.

Badacze podkreślają, że niezbędne jest wykonanie dalszych analiz na dobrze dobranej, dużej populacji, tak aby sprawdzić czy rzeczywiście wariant receptora witaminy D jest niezależnym czynnikiem związanym z ryzykiem czerniaka.

- Nasze odkrycie wymaga dalszego potwierdzenia, ale poza tym pośrednio wspiera hipotezę na temat korzystnego działania słońca poprzez aktywację metabolizmu witaminy D - podsumowują autorzy pracy.