Ważne zmiany w funkcjonowaniu centrów powiadamiania ratunkowego

20 maja weszło w życie rozporządzenie ministra administracji i cyfryzacji z 28 kwietnia 2014 r. w sprawie organizacji i funkcjonowania centrów powiadamiania ratunkowego (CPR). Podstawą rozporządzenia jest ustawa o systemie powiadamiania ratunkowego, która obowiązuje od 1 stycznia 2014 r.

Centra powiadamiania ratunkowego działają w ramach jednego systemu, dlatego ważne jest, aby były zorganizowane w taki sam sposób i funkcjonowały według jednolitych zasad. Rozporządzenie określa więc stanowiska, na jakich zatrudnieni są pracownicy centrum, wymagania dotyczące pomieszczeń i wyposażenia technicznego.

Przede wszystkim uregulowany jest jednolity sposób obsługi zgłoszenia alarmowego, w tym rozmowy ze zgłaszającym, a następnie przekazania tego zgłoszenia do służb wysyłających decydujących i dysponujących zasoby ratownicze. Istotny jest zakres informacji, które należy zebrać od zgłaszającego, a następnie przekazać służbom oraz sposób komunikacji z tymi służbami.

W związku z planowanym przejęciem przez system powiadamiania ratunkowego obsługi innych numerów alarmowych, w szczególność 997, 998, 999, rozporządzenie daje też możliwość zwiększenia w latach 2015-2016 maksymalnej liczby operatorów numerów alarmowych w CPR-ach - do 1365 osób. Obecnie zatrudnionych jest 810 operatorów.

Zgodnie z nowym rozporządzeniem kierownikiem centrum oraz zastępcą kierownika centrum będzie mogła zostać osoba posiadająca doświadczenie zawodowe w zakresie powiadamiania ratunkowego, zarządzania kryzysowego, bezpieczeństwa i porządku publicznego, ochrony przeciwpożarowej lub ratownictwa medycznego.

W myśl rozporządzenia szczegółowy katalog sytuacji i odpowiednich do nich pytań, które należy zadać zgłaszającemu, a także szczegółowe procedury obsługi zgłoszeń alarmowych będą opracowywane i aktualizowane przez ministra administracji, we współpracy m.in. z wojewodami, policją i strażą pożarną.

Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej. Niezależnie od niego zachowane zostały stare numery do policji, straży pożarnej i pogotowia ratunkowego - 997, 998 i 999. W przyszłości także te numery mają być obsługiwane w CPR-ach, a fakultatywnie - również inne numery, np. pogotowia energetycznego lub gazowego.

Szef MAC przejął nadzór nad funkcjonowaniem systemu powiadamiania ratunkowego we wrześniu 2012 r., gdy działało sześć CPR-ów, obsługujących teren zamieszkały przez 8 proc. Polaków. System był wówczas niejednolity i były problemy z dodzwonieniem się na numer alarmowy 112. Teraz wszystkie zgłoszenia w kraju są obsługiwane przez operatorów numerów alarmowych w 17 centrach z wykorzystaniem tego samego systemu teleinformatycznego.

Doświadczony operator, na podstawie przekazywanych mu informacji, może szybko rozpoznać zgłoszenia fałszywe lub złośliwe, które obecnie stanowią aż 80 proc. wszystkich połączeń na numer 112.

W czerwcu zostanie wprowadzone kolejne usprawnienie systemu lokalizowania dzwoniącego na numer alarmowy 112. Operator w CPR wraz z przychodzącym zgłoszeniem automatycznie otrzyma mapę, na której zaznaczone będzie miejsce zdarzenia z taką dokładnością, na jaką w przypadku zgłoszenia z telefonu komórkowego, pozwalają rozwiązania techniczne przyjęte przez operatorów telekomunikacyjnych.

Więcej: portalsamorzadowy.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.