Warszawa: śmigłowiec LPR pracuje również nocą

Od 1 kwietnia baza Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego w Warszawie wydłużyła dyżur do godziny 23.00.

Nowoczesny śmigłowiec Eurocopter EC 135 pracuje w warszawskiej bazie od marca 2010 r. Uruchomienie dyżurów nocnych z jego wykorzystaniem zostało poprzedzone szkoleniami w dzień i w nocy oraz cyklem sesji szkoleniowych z wykorzystaniem symulatora lotów. Dodatkowo piloci zostali poddani specjalistycznym badaniom na okoliczność wykonywania lotów w porze nocnej.

Przeszkolono także strażaków, którzy będą zabezpieczać i oświetlać miejsca do lądowania. Jak informuje Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, obecnie w całym województwie mazowieckim, w każdej komendzie Państwowej Straży Pozarnej jest przynajmniej pięciu przeszkolonych strażaków. W sumie szkolenia praktyczne z naprowadzania śmigłowca przeszło już ponad 2200 mazowieckich strażaków.

- Dotychczas śmigłowiec LPR w warszawskiej bazie pracował do zachodu słońca. Obecnie ma za sobą pierwsze dni dyżurów od godziny 7.00 do 23.00, które przypadły na dni weekendowe. Śmigłowiec zrealizował trzy wezwania: dwa do stanów nagłych, jeden do transportu międzyszpitalnego - informuje portal rynekzdrowia.pl Justyna Sochacka, rzecznik Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Jak podaje, na terenie prawie 80 gmin województwa mazowieckiego wyznaczono i zweryfikowano miejsca, gdzie będzie mógł wylądować śmigłowiec po zapadnięciu zmroku.

- Mazowieckie przoduje pod względem liczby całodobowych lądowisk i innych miejsc przystosowanych do lądowania śmigłowca ratunkowego. Dzięki temu można było wprowadzić dyżury nocne. Jeszcze w 2011 r. do godziny 23.00 mają zacząć latać śmigłowce z baz LPR w Gdańsku i Wrocławiu. Wprowadzenie dyżurów nocnych w tych bazach wiąże się z przygotowaniami systemu ratownictwa do wyzwania jakim będzie EURO 2012 - wyjaśnia Sochacka.

Usprawnieniu systemu mają służyć również szkolenia dyspozytorów medycznych. Pod koniec marca 2011 r. współpracy z Lotniczym Pogotowiem Ratunkowym uczyło się 300 osób.

- Każda dyspozytornia w województwie otrzymała specjalną mapę z miejscami do lądowania, które wyznaczono na terenie gmin. Na takie lądowisko, odpowiednio zabezpieczone i oświetlone przez strażaków, karetka dowiezie pacjenta, a śmigłowiec przetransportuje go do szpitala o wyższej referencyjności - informuje rzecznik LPR.

Dzięki temu chory, bądź poszkodowany w szybszym czasie będzie miał dostęp do specjalistycznej opieki medycznej. Do końca 2011 r. szkolenia dyspozytorów będą realizowane w pozostałych województwach.

- Zależy nam, by dyspozytorzy przekonali się, iż śmigłowiec nie jest jakimś mitycznym tworem, z którego można korzystać tylko w wyjątkowych przypadkach - podkreślał w we wcześniejszej rozmowie z Rynkiem Zdrowia dr Maciej Chruścikowski, lekarz Oddziału HEMS Warszawa. Podobał się artykuł? Podziel się!

IX EUROPEJSKI KONGRES GOSPODARCZY

10-12 maja 2017 • Katowice • Międzynarodowe Centrum Kongresowe i Spodek

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH