Warszawa: rusza akcja informacyjna z okazji Dnia Numeru Alarmowego

"Ten numer ratuje życie. Nie blokuj go bez potrzeby" - to przesłanie akcji informacyjnej przygotowanej przez warszawski ratusz z okazji Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego, który przypada we wtorek (11 lutego). Ten dzień jest w krajach europejskich okazją do upowszechniania wiedzy obywateli o numerze alarmowym oraz informowania o zasadach prawidłowego korzystania z niego.

Urząd m.st. Warszawy przygotował kampanię informacyjną, której celem jest uświadamianie mieszkańcom, że numer alarmowy służy wyłącznie do ratowania życia i zdrowia. Przez dwa tygodnie w stołecznych środkach komunikacji miejskiej emitowane będą spoty informacyjne. Ratusz zamierza w ten sposób uzmysłowić jak największej liczbie mieszkańców Warszawy, że nieuzasadnione połączenia z numerem alarmowym uniemożliwiają szybkie wezwanie pomocy komuś, kto naprawdę jej potrzebuje.

Z informacji organizacji pozarządowej European Emergency Number Association wynika, że nieuzasadnione połączenia z numerem 112 stanowią w krajach Unii Europejskiej ponad 50 proc. telefonów odbieranych przez operatorów linii alarmowych. Szacuje się, że w Warszawie odsetek ten jest jeszcze wyższy i połączenia bezzasadne stanowią ok. 75 proc. z ogólnej liczby ponad 3 tys. zgłoszeń odbieranych każdej doby przez operatorów Centrum Powiadamiania Ratunkowego. To w większości pomyłki i pytania, które powinny być kierowane na inną infolinię, przypadkowe uruchomienia telefonów oraz skutki zabaw dzieci telefonami.

Organizatorzy akcji przypominają, że dla zgłaszania spraw wymagających interwencji administracji miejskiej, ale nie wiążących się z bezpośrednim zagrożeniem życia, właściwy jest numer 19115. To numer infolinii miejskiej uruchomionej w ubiegłym roku. Dzwoniąc na nią można również uzyskać informację na temat funkcjonowania Urzędu Miasta, miejskich jednostek, usług (procedur i etapów realizacji spraw), planowanych wydarzeń, organizacji imprez kulturalnych oraz przeprowadzanych remontów.

Urząd m.st. Warszawy jest jedyną w kraju jednostką samorządową, która we własnym zakresie zorganizowała i prowadzi miejskie Centrum Powiadamiania Ratunkowego; zwykle centra operacyjne numeru alarmowego 112 podlegają wojewodom.

Stołeczne Centrum Powiadamiania Ratunkowego obsługuje zgłoszenia z obszaru całej Warszawy. W listopadzie 2013 r. przejęło od policji przyjmowanie wszystkie połączeń wykonywanych na numer 112. W Centrum zatrudnionych jest 39 operatorów, którzy odbierają telefony w trybie zmianowym przez całą dobę.

W Polsce działa 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego przyjmujących połączenia wykonywane na numer 112. Centra działają w każdym mieście wojewódzkim oraz w Radomiu.

Wdrażanie systemu numeru alarmowego w krajach europejskich rozpoczęło się w 1991 roku, a od czterech lat jest to numer ratunkowy obowiązujący na terenie wszystkich krajów Unii Europejskiej. W sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, osoby przebywające na terenie dowolnego kraju UE mogą połączyć się z operatorem bezpłatnego numeru 112 oraz wezwać pomoc. Operatorzy numeru alarmowego muszą władać co najmniej jednym językiem obcym.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH