Warszawa: rusza akcja informacyjna z okazji Dnia Numeru Alarmowego

"Ten numer ratuje życie. Nie blokuj go bez potrzeby" - to przesłanie akcji informacyjnej przygotowanej przez warszawski ratusz z okazji Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego, który przypada we wtorek (11 lutego). Ten dzień jest w krajach europejskich okazją do upowszechniania wiedzy obywateli o numerze alarmowym oraz informowania o zasadach prawidłowego korzystania z niego.

Urząd m.st. Warszawy przygotował kampanię informacyjną, której celem jest uświadamianie mieszkańcom, że numer alarmowy służy wyłącznie do ratowania życia i zdrowia. Przez dwa tygodnie w stołecznych środkach komunikacji miejskiej emitowane będą spoty informacyjne. Ratusz zamierza w ten sposób uzmysłowić jak największej liczbie mieszkańców Warszawy, że nieuzasadnione połączenia z numerem alarmowym uniemożliwiają szybkie wezwanie pomocy komuś, kto naprawdę jej potrzebuje.

Z informacji organizacji pozarządowej European Emergency Number Association wynika, że nieuzasadnione połączenia z numerem 112 stanowią w krajach Unii Europejskiej ponad 50 proc. telefonów odbieranych przez operatorów linii alarmowych. Szacuje się, że w Warszawie odsetek ten jest jeszcze wyższy i połączenia bezzasadne stanowią ok. 75 proc. z ogólnej liczby ponad 3 tys. zgłoszeń odbieranych każdej doby przez operatorów Centrum Powiadamiania Ratunkowego. To w większości pomyłki i pytania, które powinny być kierowane na inną infolinię, przypadkowe uruchomienia telefonów oraz skutki zabaw dzieci telefonami.

Organizatorzy akcji przypominają, że dla zgłaszania spraw wymagających interwencji administracji miejskiej, ale nie wiążących się z bezpośrednim zagrożeniem życia, właściwy jest numer 19115. To numer infolinii miejskiej uruchomionej w ubiegłym roku. Dzwoniąc na nią można również uzyskać informację na temat funkcjonowania Urzędu Miasta, miejskich jednostek, usług (procedur i etapów realizacji spraw), planowanych wydarzeń, organizacji imprez kulturalnych oraz przeprowadzanych remontów.

Urząd m.st. Warszawy jest jedyną w kraju jednostką samorządową, która we własnym zakresie zorganizowała i prowadzi miejskie Centrum Powiadamiania Ratunkowego; zwykle centra operacyjne numeru alarmowego 112 podlegają wojewodom.

Stołeczne Centrum Powiadamiania Ratunkowego obsługuje zgłoszenia z obszaru całej Warszawy. W listopadzie 2013 r. przejęło od policji przyjmowanie wszystkie połączeń wykonywanych na numer 112. W Centrum zatrudnionych jest 39 operatorów, którzy odbierają telefony w trybie zmianowym przez całą dobę.

W Polsce działa 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego przyjmujących połączenia wykonywane na numer 112. Centra działają w każdym mieście wojewódzkim oraz w Radomiu.

Wdrażanie systemu numeru alarmowego w krajach europejskich rozpoczęło się w 1991 roku, a od czterech lat jest to numer ratunkowy obowiązujący na terenie wszystkich krajów Unii Europejskiej. W sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, osoby przebywające na terenie dowolnego kraju UE mogą połączyć się z operatorem bezpłatnego numeru 112 oraz wezwać pomoc. Operatorzy numeru alarmowego muszą władać co najmniej jednym językiem obcym.

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH