Warszawa: operator numeru 112 uratował dwóm osobom życie Rolą operatora numeru 112 poza przekazaniem wezwania do właściwej służby np. pogotowia ratunkowego, jest poinstruowanie rozmówcy jak ma udzielić pomocy. Fot. Archiwum

W przeciągu miesiąca operator stołecznego Centrum Powiadamiania Ratunkowego dwukrotnie udzielił skutecznej pomocy przez telefon, co uratowało dwa ludzkie istnienia: najpierw ponad sześćdziesięcioletniemu mężczyźnie, a następnie półrocznemu niemowlakowi.

To nie pierwszy przypadek, kiedy operatorzy numeru 112 ratują ludzkie życie.

"Na numer 112 zadzwoniła przerażona mama półrocznego niemowlaka. Poinformowała, że jej dziecko nie oddycha, bo przypuszczalnie zadławiło się podczas karmienia" - informuje w komunikacie Urząd m.st. Warszawy.

Operator warszawskiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego przy ul. Młynarskiej, który był w tym czasie na dyżurze, w pierwszej kolejności uspokoił kobietę, a następnie wydając krótkie polecenia, nakazał wyjecie dziecka z łóżeczka, położenie na przedramieniu twarzą do dołu i pochylenie dziecka tak, żeby głowa była niżej niż reszta ciała. Polecił matce kilkukrotne uderzenie dziecka otwartą dłonią w plecy. Jeszcze w trakcie rozmowy maluch zaczął płakać.

"Całe zgłoszenie z końca listopada trwało 1 minutę i 13 sekund, można więc powiedzieć, że wystarczyła minuta, aby uratować czyjeś życie" - podaje stołeczny komunikat.

Jak podkreślono, była to kolejna profesjonalnie udzielona pomoc przez pracownika CPR w sytuacji zagrożenia życia. Blisko miesiąc wcześniej ten sam operator przeprowadził równie profesjonalną akcję, na odległość wydając wskazówki, jak reanimować ponad sześćdziesięcioletniego mężczyznę po zatrzymaniu u niego krążenia.

Dyrektor Lotniczego Pogotowia Ratunkowego Robert Gałązkowski podkreślił, że pracownik CPR musi być osobą wszechstronnie przygotowaną, ponieważ przyjmuje zgłoszenia, które mogą być kierowane zarówno do policji, straży pożarnej, jak i ratownictwa medycznego.

Przypomniał, że numer 112 jest czwartym numerem alarmowym po 997, 998, 999.

- Ludzie już w tej chwili zamiast dzwonić np. do pogotowia ratunkowego, wybierają numer 112 licząc na to, że siedzi tam dyspozytor medyczny, który podejmie decyzję o wysłaniu zespołu ratownictwa medycznego. Tak nie jest - powiedział Gałązkowski.

- Operator numeru 112 dostając np. informacje o pożarze, musi nie tylko zlokalizować miejsce pożaru, jego skalę, ale też musi przeprowadzić wywiad dotyczący osób przebywających w pomieszczeniach: czy są ewakuowane, przytomne itd. Musi wszechstronnie wypytać, żeby przekazać szybko informację do właściwego dyspozytora służb ratowniczych - tłumaczył.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.