Artysta plastyk Maciej Kot, ma spowodować, że szpitalne pomieszczenia zmienią się nie do poznania. Mają stać się oazą relaksu kojącego stres. Tak właśnie ma się zmienić Klinika Hematologii i Transplantacji Szpiku ŚUM w Katowicach.

Zmiana klinicznych wnętrz to element ogólnopolskiej akcji Save Life - Ratuj życie. Jest to pierwsze tak duże przedsięwzięcie, którego celem jest przeobrażenie szarobiałej szpitalnej rzeczywistości oddziałów hematologicznych w przyjazną pacjentom przestrzeń. Patronat honorowy nad projektem objęła profesor Sławomira Kyrcz-Krzemień, kierowniczka Katedry i Kliniki Hematologii i Transplantologii Szpiku Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.

Pieczę nad artystyczną odsłoną kampanii ma Maciej Kot, plastyk i psycholog w jednej osobie, który już od dziewięciu lat odmienia wnętrza oddziałów szpitalnych dla dzieci. Zwierzakami, postaciami z bajek, kwiatkami, chmurami i słoneczkami wypełnił już ściany ponad 70 oddziałów, w tym m.in. onkologiczny dla dzieci w Górnośląskim Centrum Zdrowia Dziecka w Katowicach.

– Mam nadzieję, że nasza współpraca przyniesie dobre dla pacjentów efekty. My zajmujemy się przede wszystkim leczeniem, ale wiemy, jak ważne dla osób chorych, zwłaszcza dla dzieciaków, jest przebywanie w przyjaznym miejscu. Chcemy ułatwić im tę adaptację, bo zetknięcie z rzeczywistością szpitalnego oddziału dla wielu osób może być trudnym doświadczeniem – tłumaczy prof. Kyrcz-Krzemień, która jest jednocześnie konsultantką wojewódzką w dziedzinie hematologii.

Ukoronowaniem kampanii ma być zmiana wizerunku Katedry i Kliniki Hematologii i Transplantacji Szpiku ŚUM. Maciej Kot chce aby w katowickiej klinice dominowały morskie motywy. Ale samo kolorowanie ścian to nie wszystko. Aranżacja plastyczno-wizualna w salach katowickiej kliniki ma nawiązywać do słynnych projektów znanego katalońskiego architekta, Antoniego Gaudiego, który w swoich dziełach łączył wiele różnorodnych form twórczych. Wśród nich do najbardziej oryginalnych należą właśnie te, które nawiązywały do płynności podwodnego świata.

– Marzy mi się również dopełnienie plastycznej wizji przez terapię dźwiękiem. Można by do tego wykorzystać naturalne odgłosy, na przykład szum fal, śpiew ptaków a nawet krzyk mew. Zależałoby mi więc w efekcie na stworzeniu czego w rodzaju szpitalnej oazy relaksu – mówi plastyk. – Warto pamiętać, że odpowiednio dobrane kolory i cała aranżacja wnętrz łagodzą szpitalny stres, a nawet sprzyjają zdrowieniu – mówi Maciej Kot.

Jako pierwsi na kolorowo szpitale zaczęli malować Amerykanie. Od kilku lat działa w Stanach Zjednoczonych fundacja, która zbiera pieniądze na ozdabianie ponurych szpitalnych wnętrz, zwłaszcza na tych oddziałach, na których do zdrowia wracają najmłodsi pacjenci.

– Przy okazji kampanii Save Life - Ratuj życie chcemy zwrócić uwagę również na problemy polskiej transplantologii i rozpropagować krajowe dawstwo szpiku – dodaje prof. Kyrcz-Krzemień. – Nasza klinika jest największa w Polsce i wykonuje najwięcej trudnych operacji. To liczący się w Europie ośrodek, w którym od 1990 r. przeprowadzono około dwóch tysięcy transplantacji.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.