W czwartek Światowy Dzień Rzucania Palenia Tytoniu Światowy Dzień Rzucania Palenia Tytoniu. Fot. Archiwum

Palenie papierosów jest co roku przyczyną przedwczesnej śmierci 5 milionów dorosłych osób na całym świecie. Światowy Dzień Rzucania Palenia Tytoniu obchodzony jest w Polsce od 1991 r.

Co roku w trzeci czwartek listopada ( w tym roku 19.) w Polsce  i na całym świecie organizacje pozarządowe, instytucje państwowe oraz media jednoczą się w budowaniu świadomości palaczy na temat tragicznych skutków palenia tytoniu. Światowy Dzień Rzucania Palenia Tytoniu obchodzony jest w Polsce od 1991 r.

Święto to narodziło się w Stanach Zjednoczonych z inicjatywy dziennikarza Lynna Smitha,  który w 1974 roku zaapelował  do czytelników swojej gazety, aby przez jeden dzień nie palili papierosów. W efekcie, aż 150 tysięcy ludzi spróbowało przez jedną dobę wytrzymać bez palenia. Zachęcone powodzeniem akcji Amerykańskie Towarzystwo Walki z Rakiem uznało trzeci czwartek listopada za Dzień Rzucania Palenia. W następnych latach akcja objęła swoim zasięgiem wszystkie stany. Z czasem do walki z tytoniem dołączył cały świat.

W tym samym dniu obchodzony jest także Światowy Dzień Przewlekłej Obturacyjnej Choroby Płuc. Celem obchodów jest zwiększenie świadomości na temat POChP i poprawy opieki nad pacjentami. Głównymi czynnikami ryzyka tej choroby  jest palenie tytoniu, zanieczyszczenie powietrza, w pomieszczeniach jak i na ulicy, jak również działanie pyłu i substancji chemicznych w miejscu pracy.

W Polsce od lat prowadzone są także długofalowe działania edukacyjne mające na celu budowanie świadomości społeczeństwa na temat negatywnego wpływu dymu papierosowego na organizm oraz zachęcenie palaczy do zerwania z nałogiem.

Jedną z takich akcji jest zainaugurowana 31 maja, podczas Światowego Dnia bez Papierosa, kampania „Koniec z papierosem”. Komunikacja kampanii oparta jest o serię reklam fikcyjnych powieści kryminalnych, gdzie rolę zabójcy odgrywa papieros. W ten sposób powstały plakaty kampanii, które niczym bestsellerowe kryminały w „Serii z dymkiem”, opowiadają tragiczne historie ofiar papierosa tj. „Dzienniki seryjnego zabójcy”, „Proso w serce” czy „Do utraty tchu”. W ramach kampanii powstał także 30 sekundowy spot radiowy (w załączeniu) będący jej integralną częścią.

Akcja ma na celu w niestandardowy sposób dotrzeć do świadomości palaczy w miejscach, gdzie najmniej się tego spodziewają - w bibliotekach, popularnych księgarniach oraz palarniach. W ramach zachęty do skutecznego wyleczenia się z nałogu palenia papierosów w wyznaczonych miejscach będą prowadzone działania edukacyjne.

Każdy palący może zmienić zakończenie czarnej serii. Tak jak w przypadku innych uzależnień, pierwszym krokiem do zerwania z nałogiem jest podjęcie świadomej i wcześniej zaplanowanej decyzji o odstawieniu substancji uzależniającej.

Każdy, kto kiedykolwiek próbował rzucić palenie, wie, że nie jest to łatwe zadanie i czasami wymaga wielu prób. Dlatego organizatorzy kampanii zadbali o odpowiednie wsparcie dla osób chętnych pożegnać się z nałogiem i stworzyli 12-tygodniowy program motywacyjny, który pozwoli przygotować się do walki z chorobą i pomoże w samym procesie leczenia. Skończ z paleniem i zmień zakończenie na koniecpapierosa.pl.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.