Wojewoda małopolski Jerzy Miller, oficjalnie uruchomił w piątek (8 maja) w Krakowie pilotażowe Centrum Powiadamiania Ratunkowego, które przyjmuje zgłoszenia alarmowe z numeru 112. Krakowski system, jeżeli się sprawdzi, będzie stanowił wzorzec dla całego kraju.

Centrum rozpoczęło działalność miesiąc temu, przyjmując zgłoszenia pod numerem 998, czyli straży pożarnej. Teraz CPR obsługuje także numer alarmowy 112, obejmując swoim zasięgiem Kraków oraz powiat krakowski (w sumie około 1,1 mln mieszkańców).

Obecnie, jeśli zadzwonimy na numer 112, połączymy się z krakowskim centrum, w którym operator zbierze dokładne informacje, a następnie drogą elektroniczną przekaże je natychmiast równocześnie do tych służb, których interwencja jest niezbędna w konkretnej sytuacji. Centrum odbiera również zgłoszenia na numer 998. Kolejny krokiem będzie włączenie do systemu numeru 999.

Działanie centrum opiera na nowoczesnym specjalistycznym oprogramowaniu komputerowym. Operatorzy, podczas rozmowy z osobami zgłaszającymi, wszystkie niezbędne informacje wprowadzają natychmiast do komputera. Pracę ułatwia im specjalna aplikacja, która nawet „podpowiada” pytania, jakie operator powinien zadać, aby dowiedzieć się sie jak najwięcej o sytuacji. Dane wprowadzane są do standardowego formularza, który drogą elektroniczną przekazywany jest równocześnie do tych służb, których udział jest niezbędny w akcji ratunkowej.

Jako pierwsze w Polsce krakowskie centrum ma także możliwość automatycznej lokalizacji telefonów stacjonarnych i komórkowych, z których dzwonią osoby ze zgłoszeniami. To nie tylko pomaga w udzieleniu pomocy w sytuacji, gdy ktoś nie potrafi podać dokładnej lokalizacji (np. dziecko lub w razie wypadku samochodowego). Automatyczna lokalizacja pomaga również w eliminowaniu fałszywych zgłoszeń.

Krakowskie CPR to 12 stanowisk (z możliwością rozbudowania do 18 i więcej), obsługiwanych przez dyżurnych strażaków oraz doświadczonych operatorów, którzy przeszli cykl szkoleń w policji, straży pożarnej i pogotowiu.

Od momentu uruchomienia CPR odebrano 17 245 rozmów telefonicznych.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH