Triaż i bilety z numerem. Czy w ten sposób można uporządkować kolejki do SOR? Nowy system kolejkowy ma służyć przede wszystkim wprowadzeniu jednolitych standardów obsługi na wszystkich SOR-ach w Polsce. Fot. Shutterstock

Ministerstwo Zdrowia testuje pilotażowo zmiany w organizacji przyjęć pacjentów w SOR. - Pacjent otrzyma numer oraz chwilę później opaskę z kolorem wskazującym o kategorii triażu, dzięki czemu będzie miał na bieżąco informację o przewidywanym czasie oczekiwania - mówił o tym rozwiązaniu wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński.

Ministerstwo Zdrowia chce, aby pacjenci docierający do szpitalnych oddziałów ratunkowych byli poddawani triażowi medycznemu, nadającemu kategorię pilności według tych samych zasad w całym kraju. Obszar przyjęć w SOR wyposażony zostanie w urządzenia generujące kolorowe opaski dla pacjenta, z numerem w kolejce.

Jak informuje biuro prasowe MZ, w SOR zostaną też zainstalowane monitory podające m.in. numer aktualnie obsługiwanego pacjenta w każdej kategorii, szacunkowy czas oczekiwania, aktualną liczbę pacjentów oczekujących na pierwszy kontakt z personelem medycznym w każdej kategorii pilności oraz system przywoławczy kolejnego pacjenta poprzez wizualizację jego numeru, przywołanie głosowe i wskazanie gabinetu.

Informacja o czasie oczekiwania
To rozwiązanie, nazwane TOP SOR, od 1 stycznia br. jest testowane w ramach pilotażu w Samodzielnym Publicznym Dziecięcym Szpitalu Klinicznym w Warszawie, Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym w Częstochowie, Samodzielnym Publicznym Zespole Opieki Zdrowotnej w Brzesku i Uniwersyteckim Szpitalu Klinicznym w Białymstoku.

- Pilotaż będzie bazą do wyciągania wniosków i wprowadzania zmian - powiedziała dziennikarzom wiceminister zdrowia Józefa Szczurek-Żelazko, zaznaczając, że mają one doprowadzić do skrócenia czasu oczekiwania i przyspieszenia udzielania świadczeń w szpitalnych oddziałach ratunkowych.

Wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński, gdy ministerstwo po raz pierwszy informowało o projekcie pilotażu w listopadzie ub.r., wyjaśniał że nowy system kolejkowy ma służyć przede wszystkim wprowadzeniu jednolitych standardów obsługi na wszystkich SOR-ach w Polsce.

- Każdy pacjent, który trafi na oddział, otrzyma numerek, a w ciągu maksymalnie kilkunastu minut, także opaskę z kolorem określającym, jak pilny jest jego przypadek. Na bieżąco będzie miał informację o przybliżonym czasie oczekiwania na przyjęcie. Wprowadzamy to rozwiązanie, bo jest wygodne i pomocne w organizacji pracy personelu SOR, a nie dlatego, żeby stworzyć dodatkowe bariery - przekonywał wiceminister.

Dotąd nie monitorowano na bieżąco czasu oczekiwania, choć system triażu od dawna funkcjonuje w dużych SOR-ach. Szpitale podawały maksymalny czas, w którym - co do zasady, w zależności od stanu pacjenta - powinien nastąpić kontakt z lekarzem diagnozującym. 

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.