Testy genetyczne umożliwiają efektywne leczenie raka

Obecnie należy dokładnie określić typ histopatologiczny raka płuc i wykonać testy molekularne w kierunku obecności konkretnych zmian genetycznych u danego chorego - stwierdzili eksperci podczas tegorocznego zjazdu Europejskiego Towarzystwa Onkologii Klinicznej ESMO 2012.

Dynamiczny rozwój genetyki i onkologii sprawia, iż coraz częściej udaje się zidentyfikować przyczynę rozwoju poszczególnych nowotworów. Wobec tego wysiłki badawcze nakierowane są na rozwój terapii celującej bezpośrednio w przyczynę procesu nowotworzenia. Wysoce specjalistyczne testy molekularne umożliwiają rozpoznanie tych zmian (markery genetyczne) i wyodrębnienie tych chorych, u których dany czynnik wystąpił.

Odkrycie specyficznych zaburzeń genetycznych oraz metod diagnostycznych służących ich zidentyfikowaniu oraz leków oddziałujących na to właśnie zaburzenie, pozwala na zastosowanie leczenia dobranego dla konkretnego pacjenta.

Badania nad molekularnymi zaburzeniami w onkologii doprowadziły w 2007 roku do odkrycia zaburzenia struktury DNA polegającego na rearanżacji genu ALK (kinaza chłoniaka anaplastycznego). U części chorych, m. in. z niedrobnokomórkowym rakiem płuc (NDRP), dochodzi do fuzji genu ALK i genu EML4 (główny partner fuzyjny w NDRP).

W normalnej sytuacji gen ALK jest uśpiony, ale po połączeniu z genem EML4 dochodzi do jego nadekspresji - w efekcie następuje nieograniczona produkcja białka ALK, które jest silnym czynnikiem prowadzącym do rozwoju raka. By zablokować rozwój raka, trzeba zahamować produkcję tego białka.

Rearanżacja w genie ALK obserwowana jest u około 4-5% chorych na NDRP, którzy różnią się od ogólnej populacji chorych na raka płuc - są młodsi, częściej są to osoby niepalące i niestety ich rokowania są gorsze. W Polsce może to być rocznie 300-400 pacjentów, u których już wkrótce zaistnieje możliwość zastosowania personalizowanej terapii. Podobał się artykuł? Podziel się!