Terapeutka: muzyka dobrze wpływa na rozwój dzieci z wadami słuchu Fot. archiwum

Terapia z wykorzystaniem muzyki dobrze wpływa na rozwój dzieci z wadami słuchu; przyczynia się też do poprawy ich mowy oraz relacji społecznych - przekonuje muzykoterapeutka Jagoda Plackowska.

W poniedziałek (25 kwietnia) w Filharmonii Śląskiej w Katowicach odbędą się zajęcia muzykoterapeutyczne dla dzieci niedosłyszących, które są częścią XIV Ogólnopolskiego Festiwalu Ekspresji Dziecięcej i Młodzieżowej.

Plackowska podkreśliła, że osoby niesłyszące i niedosłyszące, wbrew częstemu przekonaniu, słyszą muzykę, a otaczające je dźwięki odbierają poprzez pozostałe zmysły.

- Dzieci z głębokimi wadami słuchu mogą poznać muzykę np. widząc źródło dźwięków, czyli instrumenty. Poza tym w surdomuzykoterapii często używa się instrumentów perkusyjnych, bębnów, brzęczących dzwonków i innych instrumentów, które wyraźnie drgają. Dzieci mogą ich dotknąć i poczuć te wibracje - wyjaśniła Plackowska.

Często wykorzystywanym elementem muzycznym w tego typu zajęciach jest więc rytm. - Dzieci wspólnie z terapeutami grają na instrumentach i swoich ciałach - klaszcząc, tupiąc czy kołysząc się do muzyki. Wspólnie też śpiewają i rytmizują słowa piosenek - powiedziała muzykoterpeutka.

Ponadto surdomuzykoterapia, w ocenie Plackowskiej, nie tylko dostarcza nowych bodźców i przeżyć dźwiękowych, ale i wpływa na rozwój mowy oraz relacje społeczne.

- Największym problemem, z jakim borykają się dzieci z wadami słuchu to problemy z mową. Ponieważ nie słyszą siebie ani innych, mowa rozwija się u nich wolniej, a często także nieprawidłowo - wskazała muzykoterapeutka.

Dlatego podczas tego typu zajęć zachęca się niedosłyszące dzieci np. do swobodnego wokalizowania.

- Te ćwiczenia improwizacyjne mogą się przyczynić do rozwoju prawidłowej mowy. Poza tym sam nasz język ma naturalną melodykę i rytmikę. Dlatego np. dzięki piosenkom dzieci uczą się naturalnej melodyki mowy, a tym samym wzbogacają swoje słownictwo - podkreśliła Plackowska.

Co ważne, mali uczestnicy tych zajęć mają też okazję do poznania innych. - Problemy z mową u dzieci często opóźniają rozwój funkcji społecznych, ponieważ ich komunikacja ze światem nie zawsze jest zrozumiała. Jednak wada słuchu nie oznacza dyskwalifikacji z życia społecznego - powiedziała terapeutka.

- Muzykoterapia grupowa pozwala więc trenować funkcje społeczne, takie jak zabawa z rówieśnikami, dzielenie się z nimi np. instrumentami, współpraca czy słuchanie poleceń prowadzącego i podążanie za nim - dodała Plackowska.

Jej zdaniem, ważne jest, by terapia z elementami muzyki dla dzieci z wadami słuchu była prowadzona równolegle z terapią u psychologa czy logopedy.

Tegoroczny XIV Ogólnopolski Festiwal Ekspresji Dziecięcej i Młodzieżowej, który potrwa od poniedziałku do środy w Katowicach, odbędzie się pod hasłem "Oblicza arteterapii". W programie znalazły się m.in. debaty o znaczeniu arteterapii w wychowaniu i edukacji oraz prezentacje artystyczne uczniów ze szkół specjalnych. 

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH