Telefon zaufania WIM dla weteranów misji pod nowym numerem

Zmienił się numer działającego w WIM telefonu zaufania dla weteranów misji, z pomocy którego korzystają żołnierze - uczestnicy misji zagranicznych oraz ich bliscy. Zmiana ma związek z reorganizacją systemu telefonicznego w armii.

Telefon funkcjonuje przy Klinice Psychiatrii i Stresu Bojowego Wojskowego Instytutu Medycznego w Warszawie od stycznia 2014 r.; jest ogólnodostępny. Osoby chcące uzyskać pomoc mogą kontaktować się ze specjalistami z zakresu psychiatrii i psychologii od poniedziałku do piątku, między godziną 17 a 20, dzwoniąc teraz pod nowy numer 261-817-233.

- Początkowo z telefonu najczęściej korzystali bliscy żołnierzy - żony, partnerki, rodzice - powiedziała PAP psycholog Sylwia Szyszko, koordynatorka telefonu zaufania dla weteranów. W ostatnich miesiącach, jak wskazała, odnotowano zwiększoną aktywność samych weteranów. - To nas bardzo cieszy, bo to pokazuje, że zmienia się świadomość weteranów jako osób potrzebujących pomocy - oceniła.

Ekspertka dodała, że weterani dzwoniąc po pomoc, sygnalizują różne problemy. Jest wśród nich np. pogorszenie relacji społecznych - zarówno rodzinnych, domowych, jak i zawodowych, służbowych, a także kłopoty ze snem i nawracające nocą wspomnienia z misji; nieumiejętność radzenia sobie z napięciem, stresem czy agresją; kłopoty wynikające z nadużywania alkoholu.

Spośród telefonujących weteranów, jak podała Szyszko, najwięcej jest żołnierzy, którzy służyli w Afganistanie i Iraku, ale zgłaszają się także wojskowi, którzy uczestniczyli w działaniach bojowych na misji kilkanaście lat temu.

Kierownik Kliniki Psychiatrii i Stresu Bojowego ppłk dr Radosław Tworus podkreślał wcześniej w rozmowie z PAP, że telefon zaufania dla weteranów nie jest ośrodkiem psychoterapeutycznym ani poradnią psychologiczno-psychiatryczną na odległość. To sposób, by - co dla wielu osób ważne - anonimowo porozmawiać o problemach i możliwościach ich pokonania. Wskazywał także, że telefon to nie tylko pomoc dla konkretnych osób, ale również cenne źródło informacji o problemach środowiska weteranów, także tych, którzy zdjęli już mundur i są cywilami.

Żołnierze po powrocie z misji zmagają się często z wieloma kłopotami. Misja jest doświadczeniem stresującym: wiąże się z dodatkowym obciążeniem obowiązkami wynikającym ze służby, realizowaniem zadań w warunkach bezpośredniego zagrożenia życia, przebywaniem w innym kulturowo środowisku, nierzadko w innym klimacie, daleko od bliskich.

Reorganizacja systemu telefonicznego w armii, która zaczęła obowiązywać z początkiem marca, polegała m.in. na zmianie stosowanego prefiksu i uregulowaniu, że każdy numer w sieci wojskowej ma teraz dziewięć cyfr.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.