Telefon 112: sześć miast, w których ten numer naprawdę pomaga

Poznań, Wrocław, Gdańsk, Olsztyn, Kraków i Kielce to miasta, w których najłatwiej dodzwonić się na nr alarmowy 112. Wojewódzkie Centra Powiadamiania Ratunkowego już odbierają tam zgłoszenia na nr 112, tak jak ma to działać do końca 2013 roku w całym kraju.

Jak działa świętokrzyskie Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego (WCPR), testujące od dwóch miesięcy nowy system odbierania zgłoszeń na numer 112, poinformowano na konferencji prasowej w Kielcach. Operatorzy obsługują na razie 400 tys. mieszkańców i przyjmują średnio 719 zgłoszeń na dobę. Ponad połowa z nich to dowcipy albo zgłoszenia awarii.

- Operatorzy eliminują ponad połowę bezzasadnych wezwań na numer 112, co chwalą głownie strażacy i policja, do których jest najwięcej zgłoszeń. Zresztą system umożliwia znalezienie każdej z dzwoniących osób, pokazuje też imię i nazwisko właściciela numeru. Wobec żartownisiów wyciągamy konsekwencje - wyjaśniał podczas konferencji kierownik WCPR w Kielcach Jarosław Wojtylak.

Dłużej zwiększenie zasięgu działania WCPR potrwa w Gdańsku, który uruchomił centrum tuż przed rozpoczęciem Euro 2012. - Województwo jest większe, dodatkowo oprócz stałych mieszkańców dochodzi nam duża liczba turystów odwiedzających region w sezonie letnim. Na razie obsługujemy około 500 tys. mieszkańców i turystów przebywających na terenie powiatu gdańskiego - mówiła PAP kierownik centrum w Gdańsku Sylwia Prudyk.

Najdłużej Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego, od 2009 roku, działa w Krakowie. Obecnie obsługuje łącznie cztery powiaty, ale przed rozszerzeniem jego działalności jest konieczne zintegrowanie z pozostałymi regionami Polski.

Zintegrowany System Powiadamiania Ratunkowego w Polsce, obejmujący szesnaście Wojewódzkich Centrów Powiadamiania Ratunkowego i dodatkowe w Radomiu, ma funkcjonować w całym kraju do końca 2013 roku. Obecnie działa on tylko w Poznaniu, Gdańsku, Olsztynie, Wrocławiu i w Kielcach, obsługując tereny powiatów - stolic województw. Do systemu ma przyłączyć się Opole i Kraków, który ma najdłuższe doświadczenie w obsłudze numeru 112, ale pracuje na innym programie.

Obecnie, zgodnie z ujednoliconą procedurą, operator odbierając zgłoszenie, zbiera równocześnie podstawowe dane rozmówcy i ma możliwość nawiązania kontaktu z policją, strażą pożarną lub pogotowiem. Przekazuje zgłoszenie odpowiednim służbom i zapisuje dane na specjalnej "formatce". W przyszłości to ona, wraz z mapą miejsca zdarzenia, trafi bezpośrednio do ratowników.

Do końca 2012 roku jedynie najmniejsze województwo świętokrzyskie deklaruje wdrożenie systemu w całym regionie.

Podobał się artykuł? Podziel się!

IX EUROPEJSKI KONGRES GOSPODARCZY

10-12 maja 2017 • Katowice • Międzynarodowe Centrum Kongresowe i Spodek

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH