Specjalista: stres, przemęczenie - wtedy łatwiej o grypę Nasze doznania, przeżycia, stresy mogą w znaczny sposób upośledzać odporność. Fot. Fotolia

Na odporność organizmu powinniśmy pracować cały rok - właściwie się odżywiając, rozsądnie korzystając z kąpieli słonecznych i uprawiając sport. Wpływ na nią ma również nasz stan psychiczny - podkreśla internista i farmakolog prof. Bogusław Okopień.

W szczycie zachorowań na grypę i inne infekcje, który przypada w lutym i marcu, możemy się wspomóc świadomie wybranymi preparatami dostępnymi w aptekach. Jeśli już złapiemy przeziębienie, bezwzględnie należy zostać w łóżku, bo to ułatwia organizmowi walkę z chorobą.

Jak zaznacza prof. Bogusław Okopień, ordynator oddziału chorób wewnętrznych i farmakologii klinicznej Centralnego Szpitala Klinicznego w Katowicach, na odporność bezsprzecznie wpływa ogólny stan naszego organizmu, zależy on od naszej kondycji psychofizycznej, stanu odżywienia, diety, jak i aktywności fizycznej.

- Już przed laty udowodniono, że na układ immunologiczny, sterujący odpornością, wpływa również ośrodkowy układ nerwowy - nasze doznania, przeżycia, stresy mogą w znaczny sposób upośledzać odporność. Będzie ona niższa u człowieka przemęczonego, zestresowanego - wtedy zachodzi supresja komórek odpornościowych i jesteśmy bardziej podatni na wszelakiego typu zakażenia - wyjaśnia profesor.

Jak mówi, odporność można podnosić. Wśród preparatów o korzystnym działaniu w tym zakresie jest wciąż staroświecki tran. - Zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe i witaminę D. Dzisiaj już nie ulega wątpliwości, że osoby z deficytem witaminy D mają gorszą odporność, to jest związek udowodniony. W Polsce to ma szczególne znaczenie, bo trzeba przyznać, że nasz kraj jest niedosłoneczniony, a żeby syntetyzować witaminę D przez skórę, potrzeba tej odrobiny światła ultrafioletowego - mówi specjalista.

Dlatego - jego zdaniem - należy mądrze korzystać latem z kremów z filtrem, tak by chronić skórę, ale też, aby nasz organizm zyskał tak potrzebną witaminę D. Możemy też wspomagać się dietą bogatą w ten składnik - nienasycone kwasy tłuszczowe zawierają tłuste ryby morskie, jak halibut, makrela, tuńczyk, czy śledzie.

Dobroczynny wpływ na budowanie odporności ma też miód oraz warzywa i owoce, zawierające flawonoidy. Mają one zdolność do pobudzania komórek układu odpornościowego i uszczelniania komórek śródbłonka - mogą więc stymulować odporność i hamować niektóre objawy przeziębienia. To m.in. aronia, czarna porzeczka, kiwi, cytrusy, jabłka, cebula, czy czosnek.

- Reklamowane obecnie preparaty również zawierają te substancje, niektóre w dużym stężeniu. Jeśli ktoś jest mocno przeziębiony i chce zastosować dużą, stężoną dawkę, to może się wspomóc takim preparatem, który rzeczywiście zawiera substancje aktywne, jest uczciwie przebadany przez producenta, a producent składa deklarację zgodności - gwarantuje, że określona ilość tej substancji jest w jego preparacie - powiedział prof. Okopień.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.