Sondaż: tylko co czwarta Polka kojarzy wirusa HPV z rakiem szyjki macicy

Zaledwie co czwarta Polka kojarzy, że wirus HPV wywołuje raka szyjki macicy, na którego codziennie umiera pięć pań w naszym kraju - wynika z sondażu przeprowadzonego w ramach kampanii społecznej "Chronię życie przed rakiem szyjki macicy".

Sondaż zaprezentowano w środę (25 stycznia) na konferencji prasowej w Warszawie, zorganizowanej w ramach obchodów Europejskiego Tygodnia Profilaktyki Raka Szyjki Macicy, który trwa od 22 do 28 stycznia.

Sondaż przeprowadziła Gfk Polonia w sierpniu 2011 r. na reprezentatywnej grupie 720 kobiet w wieku 18-45 lat, które nie były szczepione przeciw HPV. 35 proc. z nich nie było w stanie podać żadnej odpowiedzi na pytanie, z czym kojarzy im się nazwa HPV. Choć 76 proc. z nich zgodziło się, że regularne wykonywanie cytologii jest ważnym elementem dbania o zdrowie kobiety, to tylko 47 proc. zadeklarowało, iż robi to regularnie.

- Wyniki tego badania pokazują, jak wiele pracy mamy jeszcze do zrobienia. W naszym kraju wciąż za mało osób wie, że rak szyjki macicy jest wywoływany przez zakażenie onkogennymi typami wirusa HPV który jest przenoszony drogą płciową - skomentował prof. Romuald Dębski, ordynator Oddziału Klinicznego Położnictwa i Ginekologii w Szpitalu Bielańskim w Warszawie.

Jego zdaniem, niepokoi również fakt, że tylko 47 proc. pań w sondażu zadeklarowało, iż regularnie wykonuje cytologię. Z danych podawanych przez Ministerstwo Zdrowia wynika z kolei, że na przesiewowe badania cytologiczne zgłasza się około jedna czwarta uprawnionych. Te statystyki sprawiają, że Polska cały czas pozostaje na szarym końcu europejskich statystyk, jeśli chodzi o umieralność z powodu raka szyjki macicy.

- Niestety, w Polsce ludzie nie mają poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie. Dlatego musimy o to zawalczyć poprzez edukację - zaznaczył prof. Dębski.

Przypomniał, że rak szyjki macicy dotyczy najczęściej kobiet młodych, czterdziestokilkuletnich, ale procesy które prowadzą do choroby zaczynają się około 20 lat wcześniej. Dlatego wiedza na temat tego nowotworu i możliwości zapobiegania mu - poprzez bezpieczne zachowania seksualne, szczepienia i regularne badania cytologiczne - powinna być przekazywana dziewczętom w szkole, w gabinecie pediatry, u ginekologa.

Z kolei Małgorzata Stelmach z Fundacji MSD dla Zdrowia Kobiet podkreśliła, że trzeba znaleźć sposób na docieranie do dojrzałych kobiet, które nigdy regularnie nie chodziły do ginekologa i którym bardzo trudno zmienić te nawyki. Dlatego konieczne jest dopasowanie przekazu informacyjnego do potrzeb danej grupy pań.

Fundacja pracuje na przykład z kobietami wykluczonymi społecznie, które same nie radzą sobie w systemie ochrony zdrowia. - Wiele z nich nie wie nawet co to jest szyjka macicy, albo nie ma bielizny, w której mogłaby pójść do ginekologa - mówiła Stelmach.

Zdaniem Stelmach, doskonałym przykładem dopasowania informacji do potrzeb dziewcząt i młodych kobiet jest ostatnia edycja kampanii społecznej "Chronię życie przed rakiem szyjki macicy". Jej organizatorzy wykorzystali w celach edukacyjnych media społecznościowe oraz galerie handlowe.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.