Śląskie: operatorzy CPR w Katowicach odebrali  w ub.r. 1,8 mln połączeń CPR odnotowuje coraz mniej nieuzasadnionych zgłoszeń Fot. Archiwum

1,8 mln połączeń odebrali w 2018 r. operatorzy Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR) w Katowicach, obsługującego numer alarmowy 112. Mimo rosnącej liczby zgłoszeń, m.in. na skutek przejęcia numeru 997, CPR odnotowuje coraz mniej nieuzasadnionych zgłoszeń.

Dane statystyczne dotyczące działalności katowickiego CPR przedstawiono podczas poniedziałkowej konferencji prasowej, zorganizowanej z okazji Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego 112. Według tych informacji, do CPR w Katowicach w ubiegłym roku wpłynęło 2,6 mln połączeń (prawie 400 tys. więcej niż 2017 r.), z czego 1,8 mln (310 tys. więcej niż w 2017 r.) zostało odebranych przez operatorów.

Obok uzasadnionych zgłoszeń, wiele telefonów nadal dotyczy spraw niezwiązanych z działalnością ratunkową. Niektórzy dzwonią po pizzę, proszą o nr PIN do telefonu lub chcą zamówić taksówkę. Szef CPR w Katowicach Tomasz Michalczyk odtwarzał podczas konferencji wybrane rozmowy. Obok poważnych, nagłych zgłoszeń była to m.in. prośba o poradę medyczną, czy zgłoszenie kradzieży kozy. Specjaliści przypominają, że każde nieuzasadnione, fałszywe zgłoszenie to blokowanie numeru alarmowego. Osoba, która naprawdę potrzebuje pomocy, może się nie dodzwonić.

Na konferencji odtworzono też zapis rozmowy kobiety, która alarmowała, że traci kontakt ze swoim trzyletnim synem. Dziecko, syna policjanta, udało się uratować. Funkcjonariusz przysłał wojewodzie list z podziękowaniem dla zespołu ratowników. Ratownikowi, który uratował jego dziecko, po raz kolejny podziękował podczas konferencji.

Wojewoda śląski Jarosław Wieczorek podkreślał, jak ważne jest profesjonalne zarządzanie numerem 112 i całym centrum ratownictwa. Podkreślał, że w sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia liczy się każda minuta. Dziękował wszystkim zaangażowanym w ratownictwo. Przypomniał, że ubiegły rok był pierwszym, w którym CPR w pełni przejął obsługę numer 997.

Szef śląskiej policji nadinspektor Krzysztof Justyński ocenił, że przejęcie numeru 997 znacząco odciążyło dyżurnych i pozwala im skupić się na innych zadaniach. - Na przykładzie sześciu dużych komend policzyliśmy, że miesięcznie sama obsługa tych zgłoszeń to - w zależności od jednostki - od 40 do 113 godzin miesięcznie. Tyle czasu trzeba było poświęcać na to, żeby te zgłoszenia zostały odebrane, przyjęte i przekazane - mówił komendant.

Michalczyk przyznał, że były duże obawy przed przejęciem 997 - według prognoz liczba zgłoszeń do CPR miała się nawet podwoić, tak się jednak nie stało. - Okazało się, że strach ma wielkie oczy. Do momentu przejęcia 997 odnotowywaliśmy stały spadek liczby odebranych przez operatorów zgłoszeń. Po przejęciu "dziewiątek" naturalne było, że będzie trochę więcej - zaznaczył szef CPR. W skali całego roku było to ponad 300 tys. połączeń więcej.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.