Śląskie: nowy system wspomagania we wszystkich dyspozytorniach medycznych Fot. archiwum

Wszystkie główne dyspozytornie medyczne w woj. śląskim zostały już objęte nowym systemem, który skraca procedurę organizacji pomocy poszkodowanym - od zgłoszenia pod numerem alarmowym do wysłania ratowników.

Jak poinformował Śląski Urząd Wojewódzki, od wtorku (17 października) dyspozytornie medyczne w Bielsku-Białej, Sosnowcu, Częstochowie, Katowicach i Gliwicach pracują już w całości w Systemie Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego (SWD PRM).

Pełne wdrożenie tego systemu ma m.in. zakończyć erę zleceń wyjazdów, przekazywanych zespołom ratownictwa drogą radiową czy wypełniania przez nie papierowej dokumentacji.

Jak wyjaśnił wicedyrektor Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Katowicach Tomasz Michalczyk, od ponad roku operatorzy numeru alarmowego 112 współpracują z policją i strażą pożarną w tzw. systemie formatkowym. Włączenie do tego systemu ratownictwa medycznego jest jego dopełnieniem.

Dotąd odbierający zgłoszenie operator numeru alarmowego 112 zbierał potrzebne dane, a potem przekazywał je pogotowiu - zwykle w kolejnej rozmowie.

- Teraz operatorzy oprócz łączenia osoby zgłaszającej z dyspozytorem pogotowia mogą również wysyłać do dyspozytorni medycznej tzw. formatkę. Jest to opis przyjętego zgłoszenia w formie elektronicznej - wskazał Michalczyk.

Formatka przyspiesza współpracę operatora ze służbami ratowniczymi. Operator jeszcze w trakcie rozmowy ze zgłaszającym elektronicznie przekazuje informacje o zdarzeniu dyspozytorowi medycznemu - wysyłając mu zestaw najpotrzebniejszych danych właśnie w tzw. formatce. Są to: imię, nazwisko, miejsce zdarzenia, dane lokalizacyjne oraz wstępna kwalifikacja zdarzenia.

- Zgłaszający nie powinien być zdziwiony, że operator potrzebuje od nas aż tylu informacji - podkreślił Michalczyk wyjaśniając, że operator 112 po ich zebraniu przełączy następnie zgłaszającego do dyspozytora medycznego. Ten - dysponując już danymi z formatki - zbierze już głównie dane medyczne.

Aby rozpocząć pracę w nowym systemie dyspozytornie medyczne musiały dostosować sprzęt i procedury. Dyspozytorzy państwowego ratownictwa medycznego zostali przeszkoleni. Wdrażanie tej części systemu w całym kraju powinno zakończyć się do końca października.

Cały System Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego ma umożliwiać m.in. bieżącą lokalizację zespołów ratownictwa, ich właściwe dysponowanie, analizę czasów dotarcia, właściwe ich rozmieszczenie, lokalizację automatycznych defibrylatorów zewnętrznych (AED) czy też sprawne przesyłanie i archiwizowanie dokumentacji.

W związku z koordynacją pracy dyspozytorni medycznych w oparciu o SWD PRM w całym kraju zmniejszy się ich liczba. Zgodnie z planami Ministerstwa Zdrowia w 2018 r. będą funkcjonowały 42 skoncentrowane dyspozytornie z 226 stanowiskami. Docelowo w 2028 r. w całym kraju ma działać 18 dyspozytorni medycznych.

Koncentracja dyspozytorni ma m.in. poprawić zarządzanie informacjami, zapewnić sprawne przekazywanie danych między służbami ratownictwa i pozostałymi. Poszczególne dyspozytornie medyczne będą dysponowały większą liczbą zespołów ratownictwa medycznego, co w praktyce ma m.in. sprzyjać optymalnej organizacji dysponowania poszczególnych zespołów.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.