Śląskie: latem nowy system ratownictwa medycznego

Tylko sześć dyspozytorni, lepsze zarządzanie karetkami, większa przejrzystość - tak ma wyglądać od połowy roku Państwowy System Ratownictwa Medycznego w woj. śląskim. Wojewoda śląski i pogotowie zapewniają, że pacjenci skorzystają na zmianach.

O ich szczegółach poinformowano 12 stycznia podczas konferencji prasowej w Katowicach.

– Województwo śląskie jest newralgicznym miejscem na mapie Polski z uwagi na układy komunikacyjne, jak krzyżujące się dwie autostrady – budowana wciąż A-1 i A-4, drogi krajowe i obwodnice. Tu jest największa gęstość ruchu, jeśli chodzi o liczbę samochodów i wypadkowość. System musi nadążać za potrzebą czasu – powiedział wojewoda śląski Zygmunt Łukaszczyk.

Podstawowe założenia zmian to zmniejszenie liczby rejonów operacyjnych, a przez to objęcie lepszym nadzorem i koordynacją zespołów w poszczególnych rejonach.

– Całe województwo to sześć rejonów, analogicznie skonsolidowane stanowiska dyspozytorskie, pełna przejrzystość. Zniknie problem na styku powiatów, wszyscy dysponenci zostaną zobowiązani do tego, aby karetki Państwowego Ratownictwa Medycznego, systemowe, były w trybie online widoczne zarówno w Wojewódzkim Centrum powiadamiania Ratunkowego, tworzonym w Urzędzie Wojewódzkim, jak i na stanowiskach w skonsolidowanych dyspozytorniach ratownictwa medycznego – powiedział Ireneusz Ryszkiel, dyrektor Wydziału Nadzoru nad Systemem Opieki Zdrowotnej w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim.

Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego mieszczące się w tym urzędzie zostanie uruchomione na przełomie lipca i sierpnia. Koszt budowy nowego systemu to 6 mln zł.

– Oszczędności będą możliwe dzięki pełnemu nadzorowi nad tym, co się dzieje w systemie, gdzie karetki jeżdżą. Zmiany usprawnią też udzielanie pomocy w przypadku zdarzeń masowych – powiedział dyrektor Wojewódzkiego Pogotowia Ratunkowego w Katowicach Artur Borowicz.

Po wprowadzeniu nowego systemu nie zmieni się liczba karetek w województwie, zmienią się natomiast częściowo punkty ich stacjonowania w oparciu o analizy czasu dotarcia i liczby wizyt w poszczególnych rejonach.

W województwie wyodrębniono sześć rejonów z dyspozytorniami w dużych miastach: częstochowski z Kłobuckiem i Lublińcem z dyspozytornią w Częstochowie, rejon sosnowiecki, sięgający po Zawiercie i Myszków z dyspozytornią w Sosnowcu, centralny z dyspozytornią w Katowicach, gliwicki, południowo zachodni – sięgający od Raciborza, przez powiat wodzisławski, Rybnik i Jastrzębie Zdrój z dyspozytornią w tym ostatnim mieście oraz rejon Podbeskidzie, zarządzany z Bielska-Białej.

Pacjenci nadal będą mogli wezwać pogotowie wybierając numer 112 lub numery alarmowe zaczynające się od cyfry 9. Nie zmienią się także standardy pracy – pogotowie powinno dojechać do chorego w ciągu 8 minut w terenie zabudowanym, do 15 minut w niezabudowanym.

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.