
Bezpłatne Pogotowie Migowe dla niesłyszących z całego kraju powstało w Rzeszowie. Tłumacze języka migowego za pomocą komunikatora internetowego z kamerą pomagają niesłyszącym w czasie rzeczywistym załatwić sprawę w urzędzie, czy umówić wizytę u lekarza.
Jak poinformował PAP Piotr Krupa z Pogotowia Migowego osoby głuche z całego kraju mogą w godzinach od 8 do 16 bezpłatnie skorzystać z pomocy tłumacza migowego w sytuacjach, gdy konieczny jest kontakt z osobą słyszącą, np. telefon do przychodni, umówienie spotkania w urzędzie czy rozmowa w sklepie. W planach pogotowia jest całodobowa pomoc.
Aby skorzystać z pomocy osoba niesłysząca za pomocą komunikatora z kamerą musi się połączyć z Pogotowiem Migowym. Dyżurujący tłumacze języka migowego w czasie rzeczywistym porozmawiają z niesłyszącym, dowiedzą się w jakiej sprawie oczekuje on pomocy, a następnie jej udzielą. Dzięki temu zarówno osoba głucha jak i pracownik instytucji w czasie rzeczywistym mogą komunikować się ze sobą i załatwić zgłaszaną sprawę.
- Czasem wystarczy, że niesłyszący poczeka chwilę, a ja zadzwonię do jakiegoś urzędu, czy do lekarza i umówię go na wizytę. Czasem muszę dopytać o jakieś szczegóły jak np. PESEL. W innych wypadkach muszę się rozłączyć, załatwić niezbędne formalności i dopiero później przekazać niesłyszącemu - wyjaśnił Krupa.
Chodzi np. o zebranie informacji dotyczących niezbędnych dokumentów, jakie niesłyszący powinien zgromadzić w celu załatwienia sprawy w urzędzie. Tłumacze ustalają też, czy w instytucji, w której niesłyszący ma załatwić sprawę jest tłumacz języka migowego.
- Gdy nie ma tłumacza, to my udzielamy też takiej pomocy, że +na gorąco+ tłumaczymy rozmowę niesłyszącego z lekarzem czy z urzędnikiem - dodał Krupa.
Przyznał, że zdarzyło mu się już pośredniczyć np. w rozmowie lekarza z niesłyszącą matką i jej niesłyszącym dzieckiem podczas wizyty w gabinecie lekarskim, czy w czasie wizyty w urzędzie miasta tłumaczył rozmowę petenta z urzędniczką. Pomocy tej udzielał dzięki połączeniu internetowemu przez komunikator.
W Pogotowiu Migowym obecnie dyżuruje trzech tłumaczy. Udzielają pomocy zarówno w bardziej popularnym wśród niesłyszących PJM, czyli Polskim Języku Migowym, jak i mniej popularnym SJM, czyli systemie językowo-migowym.
Pogotowie Migowe zostało uruchomione w ramach projektu "Prawo do informacji dla Głuchych" dofinansowanego ze środków norweskich EOG, za pośrednictwem Fundacji Batorego. Celem projektu jest zwiększenie dostępu osób głuchych do poradnictwa prawnego i obywatelskiego oraz do informacji prawnej w ramach Centrum Poradnictwa Prawnego osób niesłyszących on-line.


CZYTAJ TAKŻE
- ND21:49 "New York Times": polski romans z węglem nie wychodzi na zdrowie
- ND21:39 Niedobór witaminy D związany z większym ryzykiem cukrzycy
- ND20:53 KIDL: rozpoczęły się spotkania wyborcze delegatów na zjazd krajowy
- ND20:04 Utrata co najmniej dwóch zębów w średnim wieku to większe ryzyko zawału
- ND19:40 Kuchciński: sprawę ustawy chroniącej życie zakończyć jak najszybciej
- ND18:25 Premier o funduszu dla osób niepełnosprawnych i służbie zdrowia
- ND18:01 Kto wyłoży pieniądze na fundusz solidarnościowy na rzecz niepełnosprawnych?
- ND16:55 Wlk. Brytania: homeopaci leczą niezgodnie z zaleceniami ekspertów
- 1 Spór o szczepienia jest coraz gorętszy. Szykuje się zmiana prawa? Na razie będzie sprawa o hejt...
- 2 Terlecki: nie będzie dodatkowego posiedzenia Sejmu ws. opiekunów osób niepełnosprawnych
- 3 Hartwich: to co zaproponował premier to nie są żadne propozycje
- 4 Głuchołazy: szukają internistów, oferują 15 tys. zł na rękę i mieszkanie
- 5 Zamiast mnożyć programy, twórzmy system opieki nad osobami starszymi
- 6 Pierwszy w Polsce położny został ”Położną na medal”
- 7 Wisła: lekarze rodzinni ostro krytykują ruchy antyszczepionkowe
- 8 Gdańsk: lekarze z UCK przeszczepili pacjentowi jednocześnie serce i nerkę
Newsletter
Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku
Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+
Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze
Follow @rynekzdrowiaRSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych