Szpitale najczęściej sięgają po outsourcing, gdy zaniedbane szpitalne laboratoria, nie spełniające standardów, wymagają inwestycji, co w przypadku średniej wielkości laboratorium oznacza wydatek miliona złotych. Propozycja umowy z firmą outsourcingową, obiecującą przynajmniej kilkunastoprocentowe oszczędności w skali roku, bywa dla nich nie do odrzucenia.

Niezbędne nakłady na modernizację pomieszczeń i na informatyzację przerastają często możliwości szpitala. Mają więc dwa wyjścia: zatrudnić dobrego menedżera albo zdecydować się na outsourcing. Znalezienie dobrego menedżera, który umiałby znaleźć fundusze na inwestycje i potrafił zdobyć kontrahentów, którym mógłby potem sprzedawać usługi laboratoryjne, nie jest sprawą prostą. Na to, by stworzyć własną sieć, tzn. wyposażyć jedno laboratorium, obsługujące np. kilka szpitali, rynek jeszcze nie dojrzał.

To już klasyka

Scenariusz na ogół jest więc ten sam: wchodzi do placówki medycznej sieć diagnostyki laboratoryjnej, która np. dzierżawi stare laboratorium po uprzednim remoncie i wyposażeniu w nowoczesny sprzęt, systemy informatyczne, które kontrolują, zarządzają i nadzorują badania, wprowadza obowiązujące wyśrubowane standardy i podpisuje kontrakt na świadczenie określonej liczby określonych rodzajów testów laboratoryjnych.
Szpital płaci jednostkową cenę w oparciu o rzeczywiste koszty jednostkowej usługi, czyli za konkretny serwis. Sieć oferuje przy tym usługi 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. Za usługę non stop każe płacić więcej, ale menedżerowie sieci tłumaczą, że wyższa cena wynika z kosztów utrzymywania placówki w pełnej gotowości. Coś za coś, mówią: - Wyniki badań są po dwóch godzinach od otrzymania zlecenia.
W końcu nie takie koszty utrzymania w gotowości laboratorium diagnostycznego szpital ponosił, gdy miał je na swoim "garnuszku". Szpital Wolski w Warszawie np. oszczędności z racji outsourcingu laboratorium szacuje na 500 tysięcy złotych rocznie.

Kiedy i co się opłaca

Jakość i koszty są wyznacznikami opłacalności prowadzenia każdej działalności, również laboratorium. Duża firma sieciowa, która ma możliwości negocjowania cen bezpośrednio z dostawcami sprzętu i odczynników, jest w stanie dostarczyć usługę taniej niż pojedyncze laboratorium szpitalne, które działa na własne potrzeby.
Jeśli laboratorium robi 10 milionów testów - ma dla dostawców odczynników argument w postaci efektu skali. A dla szpitala - także i jakości. Trudno o taki w przypadku małego laboratorium, do którego trafia jednorazowo np. 10 próbek. Za każdym razem trzeba byłoby przecież maszynę kalibrować. A każda kalibracja i standaryzacja - to kolejne koszty.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.