Ratownicy: 90 proc. dyspozytorów medycznych już zostało przeszkolonych

Ponad 1690 dyspozytorów medycznych, czyli ok. 90 proc. wszystkich, zostało już przeszkolonych w zakresie procedur przyjmowania zgłoszeń - poinformowali ratownicy medyczni. Od lipca dyspozytorzy będą mieli obowiązek stosowania tych procedur.

Chodzi o procedury wspomagające podjęcie decyzji o przyjęciu lub odmowie przyjęcia wezwania przez dyspozytora medycznego. Obowiązek ich stosowania (od lipca) wynika z rozporządzenia ministra zdrowia. Do opracowania procedur powołany został specjalny zespół. Powołali go: Związek Pracodawców Ratownictwa Medycznego SP ZOZ, Polska Rada Ratowników Medycznych, Polskie Towarzystwo Pielęgniarstwa Ratunkowego oraz Społeczny Komitet Ratowników Medycznych.

Przewodniczący tego zespołu i szef Lotniczego Pogotowia Ratunkowego Robert Gałązkowski powiedział w czwartek (6 marca) na konferencji prasowej, że proces szkolenia dyspozytorów, który rozpoczął się 20 stycznia, dobiega już końca.

Jak poinformował, dotychczas przeszkolono 1692 dyspozytorów medycznych, czyli ok. 90 proc. wszystkich dyspozytorów medycznych w Polsce. Dodał, że w przyszłym tygodniu szkolenie takie przejdzie już ostatnia grupa 90 dyspozytorów.

- Procedury ujęte są w punkty, które krok po kroku podpowiadają dyspozytorom medycznym, jakie czynności powinni wykonać. W każdej procedurze zawarty jest także zestaw pytań, jakie dyspozytor powinien zadać zgłaszającemu w konkretnej sytuacji - wyjaśnił Gałązkowski.

Dyspozytorzy w ramach szkolenia oprócz konkretnych procedur przyjmowania wezwań otrzymali także informacje na temat zasad dysponowania lotniczymi zespołami ratownictwa medycznego oraz postępowania w sytuacjach o szczególnym charakterze (np. zdarzeń masowych), a także zmian prawnych wynikających z rozporządzenia ministra zdrowia z 10 stycznia 2014 r. ws. ramowych procedur przyjmowania wezwań przez dyspozytorów.

Gałązkowski przypomniał, że rozporządzenie MZ, które zacznie obowiązywać 1 lipca, przewiduje, iż dyspozytor podejmuje decyzję w oparciu o procedury. Wyjaśnił, że dotychczas takiego obowiązku nie było i tylko część dyspozytorów kierowała się procedurami proponowanymi przez środowisko ratowników.

Dodał, że podczas szkoleń dyspozytorzy wypełniali też ankiety m.in. na temat problemów towarzyszących ich pracy. - Ankiety pokazały, że głównym problemem są wezwania do pacjentów, którzy nie uzyskali pomocy w ramach podstawowej opieki zdrowotnej lub nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, a także trudności związane z odmową przyjęcia zgłoszenia od pacjentów niebędących w stanie nagłego zagrożenia zdrowia - powiedział.

Jak wyjaśnił, procedura dotycząca odmowy przyjęcia zgłoszenia wskazuje, aby poinformować pacjenta, gdzie może uzyskać pomoc, a także zakłada poproszenie go o ponowny kontakt z dyspozytorem, jeżeli takiej pomocy nie uda mu się gdzie indziej uzyskać.

Podobał się artykuł? Podziel się!

IX EUROPEJSKI KONGRES GOSPODARCZY

10-12 maja 2017 • Katowice • Międzynarodowe Centrum Kongresowe i Spodek

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH