Raport MAC: potrzeba więcej pieniędzy na numer alarmowy 112

Jeden z problemów związanych z rozwojem krajowej sieci teleinformatycznej obsługi numeru alarmowego 112 to brak wystarczających środków na realizację tego projektu w latach 2012-2013 - wynika z raportu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji poświęconego e-administracji.

W poniedziałek (23 kwietnia) Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji opublikowało dokument pt. "Państwo 2.0 Nowy start dla e-administracji". Zawiera on m.in. informacje dotyczące numeru 112, a także projektu wielousługowej platformy komunikacyjnej policji. 

Celem pierwszego z tych projektów, wartego 165 mln zł, jest m.in. wdrożenie ogólnopolskiej sieci teleinformatycznej do obsługi numeru alarmowego 112 wraz z wyposażeniem w urządzenia służb m.in. policji oraz straży pożarnej. MSW i MAC współpracują w celu zapewnienia źródeł finansowania systemu na rok 2012 i 2013.

"Ogólnopolska sieć teleinformatyczna 112 będzie istotnym elementem Systemu Powiadamiania Ratunkowego, (...) , umożliwiając tym samym współdziałanie służb, przekierowanie zgłoszeń do właściwych merytorycznie służb i wymianę informacji" - napisano w raporcie.

Sieć ma umożliwić przesyłanie danych teleadresowych i lokalizację abonenta dokonującego zgłoszenia alarmowego do wszystkich podmiotów obsługujących numer 112. Ma to pozwolić na zmniejszenie kosztów ponoszonych przez poszczególne służby na utrzymanie sieci oraz zmniejszyć koszty utrzymania infrastruktury teleinformatycznej.

Wśród problemów MAC wymienia m.in.: niewystarczającą pulę środków zabezpieczonych dla projektu na lata 2012-2013 związanych z finansowaniem dzierżawy łączy OST 112, opóźnienia w przygotowaniu Systemu Wspomagania Dowodzenia Pogotowia Ratunkowego oraz brak właściwej koordynacji przy realizacji łączenia systemów współpracujących jednostek.

W lutym 2011 roku MSWiA zapewniało, że do końca roku we wszystkich województwach będą gotowe Centra Powiadamiania Ratunkowego przyjmujące zgłoszenia na wszystkie numery alarmowe (w tym 112) i przekazujące je do odpowiednich służb. Szef tego resortu Jerzy Miller przyznał wówczas, że choć numer 112 działa w całej Polsce, to czas oczekiwania na połączenie z jego operatorami bardzo się różni. Zapewniał, że trwa przebudowa systemu przepływu informacji, tak by wezwanie pomocy przez nr 112 było szybkie i skuteczne.

Pierwsze w Polsce CPR działa od kwietnia 2009 roku w Małopolsce i obsługuje Kraków oraz powiat krakowski (ponad 1,1 mln mieszkańców). Pracownicy małopolskiego CPR odbierają dziennie średnio ponad 1 tys. połączeń - większość to połączenia na numer 112, a reszta - na nr 998.

We wrześniu 2010 roku NIK opublikował raport, w którym skrytykował sposób wdrażania systemu alarmowego numeru 112 i ocenił, że szanse na poprawę sytuacji przed Euro 2012 są niewielkie. NIK wskazywała m.in. na problemy z lokalizowaniem dzwoniących i brak CPR-ów.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH