Procedury minimalizują ryzyko popełnienia błędu przez dyspozytora medycznego Grzegorz Rębacz. Fot. archiwum

Potrzeba systematycznego nadzoru nad pracą dyspozytorów w czasie rzeczywistym, analizy błędów, szybkiego reagowania na incydenty, wyciągania wniosków. Musi się to odbywać według jawnych i ujednoliconych reguł, tak aby każdy pracownik systemu PRM miał pełną wiedzę na temat ustalonych zasad - mówi nam Grzegorz Rębacz*, ratownik i dyspozytor medyczny.

Rynek Zdrowia: - Jakie są opinie dyspozytorów pogotowia ratunkowego na temat przydatności procedur dotyczących zbierania wywiadu medycznego, po 4 latach od ich wprowadzenia?
Grzegorz Rębacz:
- Obowiązek korzystania z procedur w trakcie zbierania wywiadu medycznego nakłada na dyspozytora Rozporządzenie MZ z 2014 roku. Zakładam, że każdy pracujący w Polsce dyspozytor medyczny takie procedury posiada. Medycyna (zwłaszcza w tych obszarach, w których podczas zbierania wywiadu porusza się dyspozytor medyczny) nie podlega aż tak intensywnej ewolucji, aby po kilku latach od wprowadzenia uznać procedury za zdezaktualizowane.

Trzeba natomiast zwrócić uwagę, że dyspozytor medyczny funkcjonuje w określonym otoczeniu, które nie pozostaje bez wpływu na jego pracę. Likwidacja małych dyspozytorni, wprowadzenie jednolitego w skali kraju systemu informatycznego, zarządzanie nie dwoma czy trzema ale często kilkudziesięcioma zespołami ratownictwa medycznego to rzeczywistość, w której nagle musieli się odnaleźć niektórzy dyspozytorzy. Dla części osób wywodzących się z małych, lokalnych dyspozytorni wszystko to na pewno nie było ani łatwe ani obojętne. Można powiedzieć, że stało się swego rodzaju rewolucją zamiast być ewolucją.

Dlatego mówiąc o minimalizowaniu ryzyka popełnienia błędu z jednej strony myślimy o procedurach, ale z drugiej strony myśleć musimy o szeroko pojętym komforcie pracy na stanowisku dyspozytorskim. Dyspozytor medyczny w momencie odebrania numeru alarmowego musi skupić się tylko i wyłącznie na wywiadzie medycznym, a każdy czynnik, który w jakikolwiek sposób zakłóca jego pracę na pewno ryzyka popełnienia błędu nie zmniejsza.

- Czy procedury są obligatoryjne w sytuacji, gdy nie ma nad nimi centralnego nadzoru?
- Jak do tej pory nie został zniesiony obowiązek korzystania z procedur, więc w tym obszarze nic się nie zmieniło. Co do braku nadzoru i szeroko pojętej kontroli jakości w systemie ratownictwa w Polsce, to jest to moim zdaniem duży problem. Oczywiście, rożnego rodzaju kontrole są prowadzone na poziomie niektórych dysponentów, ale niewiele z tego wynika jeśli chodzi o całość systemu. Poprawia to jakość tam gdzie ten nadzór jest sprawowany, ale jednocześnie pogłębia różnice w stosunku do tych miejsc, gdzie żaden system kontroli nie został wdrożony.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.