Pomagali rodzinom ofiar smoleńskiej katastrofy

Bliskich ofiar katastrofy prezydenckiego samolotu wspierało w sumie kilkudziesięciu psychologów.

Byli z nimi m.in. w Moskwie przy identyfikacji bliskich, pomagali im w centrum wsparcia i dyżurując przy infoliniach Rządowego Centrum Bezpieczeństwa. Jak podkreślają, teraz tych, którzy pochowali najbliższych czeka trudny powrót do codziennego życia.

– Żałoba emocjonalna trwa ok. roku. W pierwszym momencie jest szok, niedowierzanie. Później na pierwszy plan wychodzą sprawy organizacyjne - tyle rzeczy trzeba zrobić, że nie mamy czasu myśleć o stracie, jaką ponieśliśmy. Kiedy jednak to się zakończy, kiedy wracamy z pogrzebu czy wracamy do pracy okazuje się, że pustka jest wielka – powiedziała Izabella Solarska, psycholog policyjny biorący udział w akcji.

Jak tłumaczy, terapia psychologiczna jest jednak możliwa dopiero wtedy, gdy osoba dotknięta tragedią jest gotowa na to by o niej mówić. Może to potrwać nawet pół roku.

– Na razie bliscy ofiar katastrofy potrzebują rozmowy, wsparcia swoich rodzin, przyjaciół. Powrót do codziennego życia nie będzie szybki. Dopiero jeśli okaże się, że nie potrafią poradzić sobie ze swoją stratą, będzie im potrzebny specjalista – zaznaczyła psycholog. – W tym trudnym okresie można im pomóc np. ułatwiając formalności, przez które muszą przejść. Pamiętajmy też o nich, tak żeby po miesiącu nie okazało się, że tak naprawdę nikogo przy nich już nie ma – dodała.

W tej chwili stworzone tuż po katastrofie centrum wsparcia rodzin ofiar zawiesiło działanie – bo jak poinformowała Izabella Laskowska z RCB – nie było już osób, które bezpośrednio szukałyby w nim pomocy. Psychologowie i pracujący w nim specjaliści są jednak gotowi na to, by jeśli zajdzie taka konieczność pomóc np. osobom, które w Warszawie będą czekać na przywiezienie ciał swych bliskich.

– Interwencyjny charakter pomocy psychologicznej został zakończony. Sprawą dalszą opieki psychologicznej nad rodzinami zajmą się teraz w miejscu ich zamieszkania koordynatorzy wyznaczeni przez wojewodów – powiedziała Laskowska. – Nadal działa jednak infolinia w RCB, gdzie rodziny mogą uzyskać wszelkie informacje.

W sumie, w centrum wsparcia dyżurowało 15 psychologów i 70 osób, które specjalizowały się w pomocy rodzinom ofiar katastrof lotniczych. Kolejnych 15 psychologów dyżurowało na zmianę przy infoliniach RCB, 17 pomagało tym osobom, które w Moskwie identyfikowały swoich bliskich. Tym, którzy polecieli do Moskwy towarzyszyło też w sumie 12 lekarzy.

– Pomoc była różnorodna. Z jednej strony udzielaliśmy członkom rodzin wszelkich niezbędnych informacji, z drugiej zaś zajmowaliśmy się całą logistyką związaną z przygotowaniem pobytu rodzin w centrum oraz wylotem do Moskwy. Psychologowie wspierali rodziny m.in. w trakcie wypełniania specjalnych formularzy, koniecznych do identyfikacji ich bliskich. Z tymi, którzy lecieli do Moskwy spotykał się lekarz, który wyjaśniał im na co powinni być przygotowani podczas identyfikacji – opowiadała Laskowska.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH