Polskie krwiodawstwo idzie jak burza

W ciągu ostatnich czterech lat ogólna liczba dawców krwi w Polsce zwiększyła się o ponad 150 tys. i w 2009 roku wynosiła 688 060. Około 10-procentowy wzrost z 2009 r. utrzymał się również w pierwszych czterech miesiącach 2010 r. Trafione pomysły promujące oddawanie krwi dają rezultaty.

Można powiedzieć, że wbrew różnym przeszkodom – np. zmianom finansowania, które pozbawiły regionalne centra krwiodawstwa i krwiolecznictwa (RCKiK) sporej części pieniędzy – polskie krwiodawstwo idzie jak burza. W 2006 r. liczba donacji na tysiąc mieszkańców wynosiła 25,32, w 2009 r. już 31,38, a ogólna liczba donacji w Polsce z ponad 962 tys. w 2006 r. wzrosła do 1 157 415 w 2009 r.

Zawsze może być lepiej
Te świetne wyniki to w sporej części zasługa skutecznego propagowania krwiodawstwa. Przedstawiciele działów promocji w regionalnych centrach z całej Polski spotkają się 19-22 maja 2010 r. na konferencji pt. „Promocja Honorowego Krwiodawstwa w Polsce” w Krasiczynie, by rozmawiać o tym, co zrobić by było jeszcze lepiej. Temat główny: organizacja akcji wyjazdowych poboru krwi.

W rozmowie z Rynkiem Zdrowia Krzysztof Olbromski, szef RCKiK w Poznaniu zapytany o „tę fajną akcję”, organizowaną przez jego centrum, pyta: – O którą dokładnie chodzi? Bo u nas jedna akcja się kończy, a druga się zaczyna...

Chodziło nam o czwartą edycję akcji „Krewni Euro”, organizowaną 7 maja przy współpracy z Urzędem Miasta Poznania i Komitetem Euro 2012. Będzie można nie tylko oddać krew, ale i włączyć się do rejestru dawców szpiku oraz zadeklarować zgodę na pobranie narządów po śmierci.

– Obsługując tak duży teren, jak nasza aglomeracja oraz miasto z dwoma oddziałami przeszczepu szpiku i kardiochirurgią musimy nieustannie pozyskiwać dawców. Na promocję z ministerialnej kasy w ciągu 5 lat dostaliśmy zaledwie 20 tys. zł. Mimo to nie odpuszczamy – mówi Krzysztof Olbromski.

– Wkładamy w promocję krwiodawstwa dużo serca i pracy, trochę środków własnych i na szczęście są efekty. Nie ukrywam, że pomaga nam przychylność władz: wojewoda i wicewojewoda są aktywnymi krwiodawcami. Mamy również studentów, dla których dwa razy do roku organizujemy Wampiriadę – wylicza dyrektor Olbromski.

Burza mózgów i wykłady
Kalendarz działu promocji w poznańskim RCKiK jest szczelnie wypełniony. Chodzi nie tylko o to, by dawców pozyskać, ale i zachęcać ich do aktywności. Wszyscy ci, którzy oddadzą krew częściej niż raz w roku i napiszą hasło promujące krwiodawstwo, mają szansę wygrać nagrody, w tym quad lub dobrej klasy rower.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.