Polki nie zmieniają diety w ciąży

Aż 56 proc. Polek, które były lub są w ciąży nie zmieniło nic w swoim żywieniu w tym okresie - wynika z badań TNS OBOP pt. "Polka w ciąży", których pierwszą część zaprezentowano na konferencji prasowej w Warszawie.

Badania "Polka w ciąży" zostały przeprowadzone przez TNS OBOP na grupie 750 pań w wieku 20-55 lat, które były w ciąży, są w ciąży lub nie wykluczają ciąży w przyszłości. Zostały objęte patronatem Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego.

Blisko połowa przebadanych pań oceniła, że dieta ciężarnej powinna zawierać warzywa i owoce, ale tylko 17 proc. z nich przyznało, iż starało się jeść więcej tych produktów w ciąży. Wśród pań niewykluczających zajścia w ciążę w przyszłości 25 proc. zadeklarowało, że zwiększy wówczas spożycie owoców i warzyw.

Według  prof. Kozłowskiej-Wojciechowskiej, eksperta w dziedzinie żywienia człowieka z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (WUM), w ciąży owoce mają szczególne znaczenie, gdyż są źródłem wielu składników niezbędnych dla prawidłowego rozwoju płodu, jak witamina C, która ułatwia wchłanianie i przyswajanie żelaza, karotenoidy (tj. prekursory witaminy A), foliany, które zmniejszają ryzyko wad wrodzonych układu nerwowego.

Jak ocenił prof. Krzysztof Czajkowski, kierownik II Katedry i Kliniki Położnictwa i Ginekologii WUM, warzywa i owoce w diecie ciężarnej są też ważne z powodu zawartości błonnika pokarmowego, który poprawia przemianę materii i zmniejsza ryzyko zaparć. Zgodnie z zaleceniami, ciężarne powinny spożywać w II i III trymestrze ok. 500 gram warzyw i 400 gram owoców.

Uczestniczki najnowszych badań bardzo rzadko zwracały uwagę na takie niezbędne składniki diety, jak ryby, białe mięsa, przetwory mleczne. Tylko 9 proc. z nich wskazało, że dieta ciężarnej powinna zawierać więcej ryb, które są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, mających bardzo korzystny wpływ m.in. na rozwój układu nerwowego dziecka.

Trzeba jednak pamiętać, że obecnie wiele ryb zawiera spore ilości rtęci, dlatego zaleca się, by nie spożywać ich więcej niż 100 gram tygodniowo, podkreślił prof. Czajkowski. Chodzi m.in. o tuńczyka i łososia, które bardzo łatwo kumulują metale ciężkie. Prof. Kozłowska-Wojciechowska dodała z kolei, że najlepsze dla ciężarnych są śledzie, które zawierają cenne tłuszcze, a nie kumulują metali ciężkich.

Aż 30 proc. badanych pań uznało, że w ciąży powinno się zażywać witaminy bądź jeść produkty bogate w witaminy. Prof. Kozłowska-Wojciechowska przypomniała jednak, że witaminy i przeciwutleniacze są najlepiej przyswajalne z żywności. Ponadto, wiele składników suplementów wchodzi w reakcje z pokarmami i innymi lekami, co może nieść ze sobą zagrożenie dla zdrowia. Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.