Federacja Pacjentów Polskich wraz z Narodowym Funduszem Zdrowia w kampanii społecznej "Razem zrobimy więcej" zachęca do działań na rzecz upodmiotowienia pacjentów i upowszechnienia ich praw. Zdaniem dyrektora generalny FPP Tomasza Szelągowskiego, pacjent musi stać się stroną decydującą w procesie leczenia.

Za przykład podał prywatne zakłady świadczące usługi zdrowotne.

– Tam pacjent to synonim klienta - zabiegamy o niego i obsługujemy go zupełnie inaczej niż w wielu zakładach publicznych, bo tam zmieniła się świadomość, bo tam jest decydentem i tam przynosi swoje środki – wskazał dyrektor FPP.

Szelągowski podkreśla, że nie chodzi tylko o pieniądze, ale też o to, że pacjent jako ważny elementem systemu, będzie sam posiadał i udostępniał dane o sobie. Obecnie dane pacjenta o chorobach i jego stanie zdrowia są własnością placówek, które świadczą takie usługi, czyli szpitala bądź przychodni prywatnej czy publicznej.

Część pacjentów może chcieć i, według FPP, powinna mieć możliwość umieszczenia dobrowolnie takich danych np. na platformie internetowej.

– Jeżeli będziemy dążyć, by pacjent był właścicielem swoich danych i nośnika z nimi, będzie się bardziej zabiegać o jego wpływy. Będzie rosła jego rola, a zatem i jakość jego obsługi –ocenił Szelągowski.

Jego zdaniem, w relacjach pacjenta z lekarzem partnerstwo powinno obowiązywać dwie strony. Nie należy wszystkiego wymagać od lekarza. Pacjent powinien dostać wsparcie ze strony organizacji pacjentów i specjalistów, gdyż nie tylko ulega on emocjom, ale może też mieć trudność w interpretacji niektórych faktów.

Obok konsultacji lekarza specjalisty, powinien mieć też w miarę potrzeby wsparcie psychologa, doradcy medycznego, działacza organizacji pacjentów - obejmujące różne poziomy: psychologiczny, pedagogiczny, uczuciowy i duchowy.

Jednym ze źródeł sytuacji konfliktowych w relacjach pacjent - lekarz są błędy medyczne. Zdaniem dyrektora FPP, w Polsce brakuje klarownego systemu zgłaszania błędów medycznych. Powinien powstać taki system, który nie będzie z miejsca pociągał lekarzy do odpowiedzialności i karał za błędy, gdyż w medycynę błąd jest wpisany.

Federacja Pacjentów Polskich powstała w 2005 r. Jak deklarują koordynatorzy FPP, jej celem jest stworzenie platformy dla organizacji pacjentów w Polsce, by mogły one przekazywać swój głos w sposób ujednolicony. Obecnie zrzesza ponad 60 takich stowarzyszeń i fundacji.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH