Pacjenci nie chcą barier w dostępie do personelu medycznego POZ Pacjencji chcą, by włączyć do systemu nie tylko lekarzy i pielęgniarki, lecz także dietetyków, edukatorów i farmaceutów. Fot. Archiwum

Lepsza komunikacja przychodni z pacjentem, łatwiejsze umawianie wizyt, przypominanie o profilaktyce, prawo wyboru lekarza - to niektóre z rekomendacji dotyczących systemu POZ, przygotowanych przez fundację "My Pacjenci".

W ramach projektu "Razem dla Zdrowia" fundacja wraz z naczelna Izbą Pielęgniarek i Położnych, Naczelną Izba lekarską i Naczelną Izba Aptekarską oraz we współpracy z portalem Znanylekarz.pl przeprowadziła sondaż na temat podstawowej opieki zdrowotnej.

W przeprowadzonym w lutym badaniu on-line wzięło udział 550 osób. Jak powiedziała Anna Sitek z fundacji, w ankiecie - która nie była reprezentatywna - uczestniczyli respondenci zdrowi i pacjenci od 18 do 76 lat; średnia wieku wyniosła 41 lat, a przeważali mieszkańcy dużych i małych miast, mniej było zamieszkałych w średnich miastach i na wsi.

Blisko dwie trzecie - 64 proc. - źle oceniło działanie POZ, 30 proc. oceniło je dobrze. Ankietowani najczęściej uskarżali się na odległe terminy wizyt (61 proc.), trudności w zapisaniu się na wizytę (43 proc.), długi czas oczekiwania pod gabinetem (41 proc.) i niechęć lekarza pierwszego kontaktu do zlecania badań (40 proc.).

W ocenie respondentów, POZ za mało korzysta z nowoczesnych narzędzi komunikacji z pacjentami i umawiania wizyt. Blisko trzy czwarte (73 proc.) pytanych umawia wizyty telefonicznie, ponad jedna czwarta (28 proc.) czeka od wczesnych godzin na numerek, niemal co piąty (18 proc.) umawia się osobiście w rejestracji, a co jedenasty (9 proc.) korzysta z e-maila, formularza kontaktowego lub kalendarza wizyt.

Do mocnych stron POZ ankietowani zaliczyli to, że w większości przypadków wizytę można umówić na ten sam lub następny dzień.

Lepiej niż system oceniono personel. Ponad 62 proc. pacjentów zadeklarowało, że jest bardzo lub raczej zadowolonych ze swojego lekarza i poleca go innym.

Badanie pokazało też, że pacjenci oczekują, by system nie stwarzał barier w dostępie do personelu. Chcą, by włączyć do systemu nie tylko lekarzy i pielęgniarki, lecz także dietetyków, edukatorów i farmaceutów, by łatwiej było o informację, gdzie znaleźć placówkę najlepiej leczącą daną chorobę, kupić określony lek i jak dbać o zdrowie.

- Trzeba pracować nad zmianą mentalności pacjenta i uświadomieniem, że godzinna porada u dietetyka może dać lepsze efekty niż kilkadziesiąt sekund u lekarza, lekarz powinien zająć się leczeniem - mówi prezeska fundacji Ewa Borek.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.