PMR przewiduje wzrost rynku diagnostyki laboratoryjnej

W latach 2012-2016 dynamika wzrostu rynku diagnostyki laboratoryjnej w Polsce nie przekroczy 10 proc. w żadnym z analizowanych lat, przy czym w 2011 r. wartość sprzedaży w tym obszarze wyniosła blisko 1,3 mld zł - wynika z raportu firmy badawczej PMR.

Największą część rynku diagnostyki laboratoryjnej (IVD) w Polsce pod względem wartości stanowi sprzedaż odczynników. Udział odczynników w wartości rynku wzrósł w 2011 r. w porównaniu z 2008 r. o 7 proc. Według PMR wynikało to z faktu, iż w ostatnich latach, kiedy doszło do spowolnienia gospodarczego, placówki opieki zdrowotnej rzadziej kupowały sprzęt, natomiast badania, do których potrzebne są odczynniki, musiały być przeprowadzane. Struktura rynku polskiego jest podobna do struktury w całej Unii Europejskiej.

Z kolei sprzedaż pasków do glukometrów wygenerowała w 2011 r. 44 proc. całkowitej sprzedaży produktów diagnostyki IVD w Polsce. Udział tego segmentu w rynku IVD w Polsce wzrósł w latach 2007-2011 o 8 proc., przy czym w 2011 r. dynamika wzrostu rynku wyniosła blisko 20 proc. Duży wpływ na segment produktów dla diabetyków ma polityka refundacyjna państwa. Wydarzeniem, które w największym stopniu oddziałało na tą kategorię w ostatnich latach, było wejście w życie nowej listy leków refundowanych od 1 stycznia 2012 r. Na liście tej nie znalazły się bowiem testy paskowe czołowych producentów.

PMR przypomina, że w związku z zapowiedziami usunięcia tych produktów z list, a co za tym idzie, wzrostu cen dla pacjenta, pod koniec 2011 r. pacjenci masowo wykupywali testy diagnostyczne, co było motorem wzrostu całego rynku IVD. Produkty wróciły do refundacji od 1 marca 2012 r.

Według danych Ministerstwa Zdrowia z 2011 r., w Polsce jest około 2 mln diabetyków, a liczba ta w ciągu 20 lat ma się podwoić. Będzie to jeden z głównym czynników rozwoju tego segmentu.

Zdaniem ekspertów z PMR na zmiany na szeroko pojętym rynku IVD może wpływać komercjalizacja placówek ochrony zdrowia. Średnia liczba parametrów zlecanych do zbadania przez lekarzy z placówek komercyjnych w jednej próbce wynosi bowiem 6-7, podczas gdy w publicznych placówkach jest to średnio 3.

Ponadto, w ramach racjonalizacji kosztów nowi właściciele przekształconych placówek ochrony zdrowia mogą decydować się również na outsourcing laboratoriów diagnostycznych. Powodować to będzie zmiany struktury własnościowej laboratoriów, a także inwestycje w aparaturę do diagnostyki laboratoryjnej. Jak zauważają w PMR bardzo często - zgodnie z umową outsourcingową - dzierżawca laboratorium zobowiązuje się również do jego modernizacji i zakupu aparatury.

Część ze szpitali po komercjalizacji, a zwłaszcza po przejęciu przez prywatną firmę medyczną, pozyskuje środki na modernizację i zakup aparatury, które mogą być przeznaczone na zakupy w sektorze IVD. Takie inwestycje są również potrzebne, jeśli placówka planuje konkurować z niektórymi nowoczesnymi i dobrze wyposażonymi szpitalami niepublicznymi.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.