Numer 112: w warszawskim CPR zgłoszeń niezasadnych jest aż 75 proc. Fot. PTWP/Paweł Pawłowski

Alarmowy numer 112 wybieramy wyłącznie w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia - podkreśliła w poniedziałek (11 lutego) szefowa stołecznego Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Ewa Gawor. Nigdy nie dzwońmy w sprawach błahych; ta linia musi być wolna dla kogoś, kto naprawdę tego potrzebuje - apelowała.

Podczas konferencji prasowej z okazji europejskiego Dnia Numeru Alarmowego 112 Ewa Gawor podkreśliła, że numer ten "wybieramy wyłącznie w sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia".

- Pamiętajmy o tym, dla kogo i czemu ten numer służy - poprzez nr 112 łączymy się z pogotowiem ratunkowym, z policją, strażą pożarną, ze służbami, które niosą pomoc w sytuacji zagrożenia życia - wskazywała szefowa BBiZK. - Nigdy nie dzwońmy w sprawach błahych, bo linia numeru 112 musi być wolna dla kogoś, kto może tego naprawdę potrzebować - zaznaczyła.

- Mamy 63 operatorów, na każdej zmianie jest ich od 8 do 12 i każdej doby przyjmujemy prawie 4 tys. zgłoszeń, niektóre z nich są bezzasadne, czyli zwyczajnie blokujące linie, to nie powinno się dziać - podała Gawor. Dodała, że "w ubiegłym roku tylko w CPR warszawskim mieliśmy prawie 1,2 mln zgłoszeń, z czego 3/4 to połączenia niezasadne". - Z tych zasadnych najwięcej, 55 proc. zostało przekazanych do policji. W następnej kolejności jest pogotowie ratunkowe, gdzie przekazane zostało 35 proc. i 2 proc. do straży pożarnej - dodała.

Bezzasadne połączenia to problem linii alarmowej 112. Choć ich liczba maleje z roku na rok, to wciąż wynosi około 3/4 wszystkich połączeń - w 2013 r., gdy powstało CPR w Warszawie, niezasadne stanowiły 75 proc. wszystkich. W 2018 r. było to 64 proc. Jak podaje stołeczny urząd, fałszywe połączenia to w dużej mierze pomyłki, zabawy dzieci lub połączenia niezwiązane z pomocą, udzielaną przez CPR.

W Polsce jest 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Znajdują się w każdym mieście wojewódzkim, a na Mazowszu - w Warszawie i w Radomiu. Stołeczne Centrum jest jedynym w kraju ośrodkiem zorganizowanym poza strukturami MSWiA i prowadzonym przez samorząd - podano w komunikacie stołecznego urzędu. Warszawskie Centrum Powiadamiania Ratunkowego obsługuje połączenia alarmowe z terenu całej stolicy. Zostało uruchomione 28 listopada 2013 roku. Najwięcej zgłoszeń wpływa w godz. 15-19. Średni czas oczekiwania na połączenie z operatorem wynosi 8-9 sekund.

Wdrażanie numeru 112 w Europie rozpoczęło się na mocy dyrektywy 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 7 marca 2002 r., a od 2008 r. jest to numer ratunkowy obowiązujący na terenie wszystkich krajów Unii Europejskiej. W sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, osoby przebywające na terenie dowolnego kraju Unii mają możliwość połączenia się z operatorem bezpłatnego numeru 112 oraz uzyskać pomoc. Operatorzy numeru alarmowego muszą władać co najmniej jednym językiem obcym. 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.