Niedobór witaminy D zwiększa ryzyko śmiertelności w przewlekłej chorobie nerek
- Maciej Chałubiński/Rynek Zdrowia
- 30-12-2011 20:03
Niedobór witaminy D obserwuje się u większości osób z przewlekłą chorobą nerek. Może przyczyniać się do rozwoju innych przewlekłych schorzeń, szczególnie ze strony układu sercowo-naczyniowego. Niejasny jest natomiast wpływ obniżonego poziomu witaminy D w tej grupie chorych na śmiertelność.
Dlatego celem badania naukowców z Medical University of Graz, Austria, była odpowiedź na pytanie czy niższe stężenie 25-hydroksywitaminy D u pacjentów z przewlekłą chorobą nerek wiąże się z większą śmiertelnością.
Do badania zakwalifikowano blisko 450 pacjentów z przewleką chorobą nerek w stadium 3-5 ze wskaźnikiem GFR <60 ml/min/1.73m2 GFR. W trakcie trwającej blisko 10 lat obserwacji zmarło 227 chorych, w tym 156 z powodu zaburzeń sercowo-naczyniowych.
Wyniki badania wykazały, że chorzy z głębokim niedoborem 25-hydroksywitaminy D (stężenie w surowicy krwi poniżej 10ng/ml) obarczeni są blisko 4-krotnie większym ryzykiem śmiertelności w porównaniu z pacjentami, u których poziom witaminy D przekraczał wartość 30ng/ml. Co ciekawe, prawdopodobieństwo śmierci z powodów sercowo-naczyniowych było blisko 6-krotnie większe. Większa śmiertelność nie była jednak związana z poziomem parathormonu.
Do niedoboru witaminy D u chorych z przewlekłą chorobą nerek przyczynia się jej niska synteza w skórze spowodowana zmniejszeniem ekspozycji na światło słoneczne wynikającym z konieczności ograniczenia aktywności życiowej oraz dializoterapii, a także zwiększone wydalanie jej metabolitów przez układ moczowy.
Dodatkowo niedobór witaminy D jest w tym przypadku o tyle istotny, że może bardzo negatywnie wpływać na funkcjonowanie i strukturę nerek, pogarszając jeszcze ich wydolność. Co więcej, zaobserwowano, że niedobór witaminy D wiąże się z większym ryzykiem rozwoju nowotworów, chorób z autoagresji oraz infekcji.
Co ciekawe, odnotowano, że u osób z przewlekłą chorobą suplementacja witaminy D przyczynia się do zmniejszenia ryzyka zaburzeń ze strony układu krążenia i gospodarki elektrolitowej nerek. Obecnie wytyczne sugerują, aby u chorych, u których wskaźnik GFR (filtracja kłębuszkowa) jest mniejszy niż 60ml/min/1.73m2 monitorować i optymalizować poziom 25-hydroksywitaminy D.
Autorzy badania konkludują, że pomiary 25-hydroksywitaminy D w surowicy krwi mogą stanowić ważny czynnik pomocny do oceny ryzyka zaburzeń ze strony układu krążenia i przedwczesnej śmierci u pacjentów z przewlekłą chorobą nerek, u których filtracja kłębuszkowa (GFR) nie przekracza 60 mL/min/1.73m2.
Badacze sugerują też, że suplementacja witaminy D u tych chorych może przyczynić się do zmniejszenia ryzyka przedwczesnej śmierci.
Oprac.: dr n. med. Maciej Chałubiński
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21378153
Nephrol Dial Transplant. 2011 Nov;26(11):3603-9. Epub 2011 Mar 4.
Vitamin D status and mortality in chronic kidney disease.
Czytaj więcej:
nerki | przewlekła choroba nerek