Nadal zbyt mało badań mikrobiologicznych w szpitalach...

27 i 28 października 2009 r. Państwowa Inspekcja Sanitarna przeprowadziła doraźną kontrolę szpitali w zakresie systemu kontroli zakażeń szpitalnych. Jej wyniki po raz pierwszy przedstawiono w trakcie VI Forum Rynku Zdrowia.

Była to jedna z największych kontroli tematycznych przeprowadzona przez Inspekcję w ciągu ostatnich dwudziestu lat.

– Celem kontroli była ocena bieżącego stanu w zakresie zapobiegania i kontroli zakażeń szpitalnych w momencie wejścia w życie nowych przepisów ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi z 2008 r. – wyjaśniał podczas sesji „Zakażenia szpitalne” dr Przemysław Biliński, główny inspektor sanitarny.

Co czwarta lecznica
Kontrolą objęto 223 szpitale na terenie całego kraju, w „obszarze specjalności zabiegowej, niezabiegowej oraz lokalnej sterylizatorni”. Spośród 223 skontrolowanych szpitali 182 (81,6%) były publicznymi zakładami opieki zdrowotnej, a 41 (18,4%) to placówki niepubliczne. Kontrolą objęto wszystkie województwa. Wśród kontrolowanych szpitali, 54% posiada system zarządzania jakością potwierdzony certyfikatem.

– Z przeprowadzonych analiz wynika, że szpitale, które posiadają system zarządzania jakością, wykazują lepszą organizację i większą efektywność systemów kontroli zakażeń szpitalnych, co jest ważnym argumentem na rzecz rozszerzania liczby szpitali ubiegających się o certyfikat jakości w zakresie świadczeń medycznych – mówił Przemysław Biliński.
Istotnym warunkiem prawidłowego nadzoru nad zakażeniami szpitalnymi jest istnienie w placówce zespołu i komitetu kontroli zakażeń szpitalnych.

We wszystkich kontrolowanych szpitalach stwierdzono istnienie zespołu kontroli zakażeń szpitalnych, w tym:
• w 96% placówkach przewodniczącym jest lekarz (tylko 15% z nich posiada jedną z wymaganych na tym stanowisku specjalizacji)
• w 78% obecna jest pielęgniarka epidemiologiczna (84% z nich ma specjalizację w zakresie pielęgniarstwa epidemiologicznego)
• w 71% szpitali w skład zespołu wchodzi specjalista mikrobiologii.

Jest nad czym pracować...

– W większości przypadków funkcje personelu powołanego do zespołu kontroli zakażeń są łączone z innymi obowiązkami w szpitalu, co może być istotnym czynnikiem zmniejszającym efektywność działania zespołu – tłumaczył główny inspektor sanitarny.

Innym bardzo ważnym czynnikiem warunkującym efektywność systemu kontroli zakażeń szpitalnych jest powołanie w oddziałach szpitalnych personelu łącznikowego, stanowiącego wsparcie w zakresie oceny ryzyka, monitorowania, rejestracji zakażeń oraz szkoleń.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH