NFZ ogłosił wyniki ankiety satysfakcji pacjenta POZ. Zaskakują? Spośród ponad 35 tysięcy ankietowanych - aż 40 proc. oceniło opiekę w poradniach lekarzy rodzinnych na piątkę. Fot. archiwum

Z ankiety przeprowadzonej przez NFZ wynika, że większość pacjentów jest zadowolonych z Podstawowej Opieki Zdrowotnej w Polsce! Spośród ponad 35 tysięcy ankietowanych - aż 40 proc. oceniło opiekę w poradniach lekarzy rodzinnych na piątkę.

- Cieszymy się z tak dobrych wyników. Świadczą one o tym, że wykonujemy naszą pracę właściwie, jednocześnie realizując potrzeby zdrowotne naszych pacjentów - podkreśla Bożena Janicka, prezes Porozumienia Pracodawców Ochrony Zdrowia.

Ankieta „Badanie Satysfakcji Pacjenta Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ)” została przeprowadzona w dniach od 5 do 30 listopada 2015 roku.

Pacjenci (anonimowo) mieli okazję podzielić się swoimi opiniami na stronie internetowej Narodowego Funduszu Zdrowia lub w formie papierowej w punktach obsługi pacjentów w siedzibach oddziałów wojewódzkich NFZ oraz ich delegatur.Ankieta była skierowana do pacjentów, którzy w ciągu ostatnich 12 miesięcy skorzystali ze świadczeń POZ (z wyłączeniem nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej).

Na wszystkie pytania ankiety odpowiedziało w sumie 35 147 osób.

Na pytanie: Co jest dla Pani/Pana najważniejsze podczas korzystania ze świadczeń?, najczęściej wskazywano: „profesjonalizm personelu medycznego”, „czas oczekiwania na uzyskanie świadczenia”, a także „uprzejmość i życzliwość personelu medycznego”.

Większość respondentów (53,09 proc.) wskazała w ankiecie, że uzyskała świadczenie w dniu zgłoszenia, a co piąty (20,16 proc.) z jednodniowym oczekiwaniem. Pacjenci pozytywnie ocenili dostępność do rejestracji telefonicznej (łatwość dodzwonienia się) - 36,43 proc. osób wybrało ocenę „5” (w skali 1 – 5), a 20,2 proc. ocenę „4”. Podobnie było z oceną dostępności do badań diagnostycznych zlecanych przez lekarza POZ - 40,36 proc. osób oceniło ją na „5”, a 20,3 proc. na „4”.

Wyniki ankiety pokazały, że zdecydowana większość pacjentów - bo prawie 70 procent- jest zadowolona ze sposobu informowania ich w placówkach POZ o stanie zdrowia. Na pytanie „Czy w sposób zrozumiały udzielano Pani/Panu informacji o stanie zdrowia?”, 54,33 proc. ankietowanych odpowiedziało: „tak”, a 29,28 proc. „raczej tak”.

Ponadto dwie trzecie pacjentów (66,65 proc.) potwierdziło, że w placówkach dostępna jest informacja o prawach pacjenta, a blisko 80 proc. - że te prawa są tam respektowane (48,82 proc. odpowiedzi -   „tak”,  30,43 proc. - „raczej tak”).

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH