Moda na krwiodawstwo trwa: latem nie zabraknie krwi?

Promocja krwiodawstwa przynosi efekty: stacje odnotowały blisko 10-procentowe zwiększenie liczby donacji.

Jak podaje dziennik Metro, już w maju zaczynały się zwykle problemy z brakiem krwi. Obecnie większość stacji kłopotów nie ma i systematycznie gromadzi zapasy. Tak jest m.in. w  Regionalnym Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Warszawie, które w 2009 r. pobrało rekordowe 117 tys. jednostek krwi. To wzrost o 7 proc. w stosunku do ub. r.

To efekt promocji krwiodawstwa, akcji organizowanych przez same centra krwiodawstwa, fundacje i różne zrzeszenia, a także media. Nowoczesny przekaz – spoty reklamowe, programy edukacyjne, Wampiriady, oddawanie krwi na Przystanku Woodstock, koszulki, opaski i inne gadżety – najlepiej trafia do ludzi młodych.

Na Mazowszu 40 tys. spośród 74 tys. dawców to osoby między 18. a 35. rokiem życia. Podobnie jest w innych regionach. Pracownicy krwiodawstwa podkreślają, że młodzi ludzie działają spontanicznie, w grupach, chętnie dołączają do rówieśników, którzy oddają krew.

Krzysztof Piwowarczyk z działu promocji krwiodawstwa w RCKiK w Zielone Górze przyznaje, że stacja nigdy nie działała w tak komfortowych warunkach.

– Zwykle już w pierwszych miesiącach roku notowane były braki. Obecnie wszystkie szpitale z województwa lubuskiego mogą bez ograniczeń zgłaszać zapotrzebowanie i zostanie ono zrealizowane – zapewnia Piwowarczyk.

Podkreśla, że krew chętnie oddają nie tylko ludzie młodzi, ale i całe firmy. Wiele z nich tradycyjnie przeznacza na to np. jeden dzień w roku.

– Firma robi sobie wolne, a krew oddają nie tylko pracownicy, ale i szefowie. Akcje krwiodawcze organizujemy też na firmowych wyjazdach. Dużym przedsięwzięciem jest również Przystanek Woodstock. W 2009 r. krew oddała tam rekordowa liczba uczestników festiwalu. Było ich 2376, o tysiąc więcej niż w ubiegłym roku – mówi Piwowarczyk.

W akcje krwiodawcze chętnie włączają się również różne zrzeszenia. Przez cały rok w ramach akcji ogólnopolskiej „Motoserce” krew zbierają kluby motocyklowe. W maju na apel RCKiK w Białymstoku, które musiało gwałtownie uzupełnić zapasy, odpowiedzieli sympatycy Jagiellonii Białystok. W 5. rocznicę śmierci Jana Pawła II w akcji „W imię miłości”, zorganizowanej pod Oknem Papieskim w Krakowie, krew oddało ok. 70 osób, w tym m.in. 30 kibiców krakowskich klubów sportowych: Cracovii i Wisły.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH