Moda na krwiodawstwo trwa: latem nie zabraknie krwi?

Promocja krwiodawstwa przynosi efekty: stacje odnotowały blisko 10-procentowe zwiększenie liczby donacji.

Jak podaje dziennik Metro, już w maju zaczynały się zwykle problemy z brakiem krwi. Obecnie większość stacji kłopotów nie ma i systematycznie gromadzi zapasy. Tak jest m.in. w  Regionalnym Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Warszawie, które w 2009 r. pobrało rekordowe 117 tys. jednostek krwi. To wzrost o 7 proc. w stosunku do ub. r.

To efekt promocji krwiodawstwa, akcji organizowanych przez same centra krwiodawstwa, fundacje i różne zrzeszenia, a także media. Nowoczesny przekaz – spoty reklamowe, programy edukacyjne, Wampiriady, oddawanie krwi na Przystanku Woodstock, koszulki, opaski i inne gadżety – najlepiej trafia do ludzi młodych.

Na Mazowszu 40 tys. spośród 74 tys. dawców to osoby między 18. a 35. rokiem życia. Podobnie jest w innych regionach. Pracownicy krwiodawstwa podkreślają, że młodzi ludzie działają spontanicznie, w grupach, chętnie dołączają do rówieśników, którzy oddają krew.

Krzysztof Piwowarczyk z działu promocji krwiodawstwa w RCKiK w Zielone Górze przyznaje, że stacja nigdy nie działała w tak komfortowych warunkach.

– Zwykle już w pierwszych miesiącach roku notowane były braki. Obecnie wszystkie szpitale z województwa lubuskiego mogą bez ograniczeń zgłaszać zapotrzebowanie i zostanie ono zrealizowane – zapewnia Piwowarczyk.

Podkreśla, że krew chętnie oddają nie tylko ludzie młodzi, ale i całe firmy. Wiele z nich tradycyjnie przeznacza na to np. jeden dzień w roku.

– Firma robi sobie wolne, a krew oddają nie tylko pracownicy, ale i szefowie. Akcje krwiodawcze organizujemy też na firmowych wyjazdach. Dużym przedsięwzięciem jest również Przystanek Woodstock. W 2009 r. krew oddała tam rekordowa liczba uczestników festiwalu. Było ich 2376, o tysiąc więcej niż w ubiegłym roku – mówi Piwowarczyk.

W akcje krwiodawcze chętnie włączają się również różne zrzeszenia. Przez cały rok w ramach akcji ogólnopolskiej „Motoserce” krew zbierają kluby motocyklowe. W maju na apel RCKiK w Białymstoku, które musiało gwałtownie uzupełnić zapasy, odpowiedzieli sympatycy Jagiellonii Białystok. W 5. rocznicę śmierci Jana Pawła II w akcji „W imię miłości”, zorganizowanej pod Oknem Papieskim w Krakowie, krew oddało ok. 70 osób, w tym m.in. 30 kibiców krakowskich klubów sportowych: Cracovii i Wisły.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.