Milion oświadczeń woli na 50-lecie pierwszego przeszczepienia w Polsce Młodzież z kampanii Drugie życie promującej transplantację rozda milion oświadczeń woli Fot. Kampania Drugie życie

Młodzież z kampanii Drugie życie promującej transplantację rozda milion oświadczeń woli na 50-lecie pierwszego polskiego przeszczepienia. 26 stycznia 1966 r. prof. Jan Nielubowicz z zespołem lekarzy z I Kliniki Chirurgicznej Akademii Medycznej w Warszawie, przeszczepili nerkę 18-letniej uczennicy szkoły pielęgniarskiej.

Od tej daty rozpoczyna się historia polskich przeszczepów. Do dziś w Polsce przeszczepiono narząd ponad 27 tysiącom osób. Kilkanaście tysięcy z nich nadal cieszy się swoim drugim życiem. Na transplantację oczekuje kolejnych 1584 pacjentów (dane Poltransplantu z grudnia, 2015 r.) - co trzeci z nich umrze, bo jej nie doczeka.

W tegorocznej kampanii bierze udział blisko 100 szkół ponadgimnazjalnych z Wielkopolski, województwa kujawsko-pomorskiego, Małopolski i Podkarpacia.

- Główna bariera dla transplantacji w Polsce to brak organów. Jak sprawić by wzrosła liczba narządów do przeszczepu? Nie do przecenienia jest rola edukacji, inicjowania rozmowy, promowania tej nowoczesnej metody leczenia, a to doskonale od lat robi młodzież z akcji Drugie życie, dlatego kibicuję im w tym wyzwaniu - mówi prof. dr hab. med. Lech Cierpka, krajowy konsultant w dziedzinie transplantologii klinicznej, patron honorowy kampanii Drugie życie.

Młodzież wspierająca Drugie życie podejmuje wyzwanie, by przez rok, do kolejnej rocznicy przeszczepienia, rozdać 300 tysięcy oświadczeń tak, by liczba osób posiadających oświadczenia z logo kampanii osiągnęła milion. Do dziś, w ciągu siedmiu edycji akcji, uczniowie rozdali ich blisko 700 tysięcy.

- Młodzież będzie je przekazywać tłumacząc, że każdy, kto posiada ten dokument, jest ambasadorem naszej akcji, daje świadectwo swojej odpowiedzialności za zdrowie i życie tysięcy chorych. Uczniowie będą namawiać koleżanki i kolegów do podjęcia własnej decyzji i do rozmowy z bliskimi, sąsiadami, przyjaciółmi - wyjaśnia dr Teresa Dryl-Rydzyńska, dyrektor generalny Fresenius Medical Care Polska, organizatora kampanii.

55 proc. Polaków chce oddać narządy po śmierci. Tylko co piąty powiedział o tym rodzinie. Tak wynika z badań TNS Polska przeprowadzonych na zlecenie Ministerstwa Zdrowia w 2015 r. Dlatego symboliczny gest przekazania oświadczenia powinien być pretekstem do rozmowy.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.