"Mam haka na raka" jelita grubego

W Polsce codziennie na raka jelita grubego umiera 30 osób, a zgłaszalność na badania profilaktyczne w kierunku tej choroby jest na bardzo niskim poziomie. Tymczasem, jak przekonują eksperci programu "Mam Haka na Raka", badanie kolonoskopowe może uchronić przed chorobą.

Rak jelita grubego to jeden z najczęściej występujących nowotworów w Polsce - zajmuje drugie miejsce pod względem zachorowalności na choroby nowotworowe wśród kobiet i trzecie wśród mężczyzn. Łącznie stanowi ponad 10% zachorowań i zgonów u obu płci.

Z powodu niskiej świadomości zdrowotnej społeczeństwa, bardzo często wykrywany jest zbyt późno. Z tego powodu skuteczność leczenia jest niska. Na początku choroba rozwija się bezobjawowo, a do czynników ryzyka należy zaliczyć nieodpowiedni styl życia (niezdrowa dieta, brak ruchu) i obciążenie genetyczne (osoby z bliskiej rodziny chorujące na nowotwory).

Najlepszą profilaktyką raka jelita grubego jest badanie kolonoskopowe, które pozwala wykryć wczesne zmiany nowotworowe. Badanie może wykonać każdy po 50. roku życia w ramach badań przesiewowych Narodowego Programu Zwalczania Chorób Nowotworowych. Trwa ono ok. 10 minut. Do kolonoskopii należy się specjalnie przygotować: być na czczo, a dzień wcześniej zażyć specjalny środek przeczyszczający jelita.

- Kolonoskopia jest badaniem bezpłatnym, na które nie jest potrzebne skierowanie. W trakcie badania dba się o zachowanie intymności pacjenta. Mimo niewątpliwej zalety kolonoskopii, jaką jest możliwość uratowania życia, nie cieszy się ona niestety dużą popularnością. Największą przeszkodą jest najczęściej wstyd i obawa przed badaniem. Jak jednak przyznają sami pacjenci, już po badaniu, wcześniejsze wątpliwości są nieuzasadnione - mówi dr Janusz Meder, prezes Polskiej Unii Onkologii.

Ponieważ świadomość społeczeństwa dotycząca badań profilaktycznych jest bardzo niska, a zachorowalność na raka jelita grubego w Polsce rośnie, zapobieganie tej chorobie stało się tematem przewodnim V edycji Ogólnopolskiego Programu dla Młodzieży "Mam Haka na Raka". Uczestnicy opracowali własne hasło kampanii, plakat, spot radiowy i spot telewizyjny o spójnym przekazie. Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH