"Mam Haka na Raka": młodzież kontra rak jelita grubego, czyli o "zabezpieczaniu tyłów"

Kampania "Zabezpiecz tyły. Zrób kolonoskopię!" zwyciężyła w V edycji Ogólnopolskiego Programu dla Młodzieży Mam Haka na Raka. Projekt autorstwa uczennic z Zespołu Szkół Technicznych "Mechanik" w Jeleniej Górze zyskał największe uznanie jury. Zwycięska kampania została zaprezentowana podczas gali finałowej w Warszawie.

Nagrody przyznano w pięciu kategoriach: nagroda mediów, za działania lokalne, studentów medycyny i zdrowia publicznego, Hakowicza oraz nagroda główna. Wśród laureatów znalazła się młodzież z Jeleniej Góry, Gdyni, Lublina, Brzegu i Tczewa. Po najwyższe trofeum sięgnęły uczennice z Jeleniej Góry, które przygotowały kampanię pt. "Zabezpiecz tyły. Zrób kolonoskopię!".

W skład zwycięskiego zespołu weszły: Paulina Małolepsza, Izabela Bardyga, Laura Frenczko i Magdalena Konieczek. Opiekę nad zespołem sprawowała ich nauczycielka, Iwona Janicka. W nagrodę zwycięzcy wyjadą na obóz językowy za granicę.

Zdaniem dr Janusza Medera, prezesa Polskiej Unii Onkologii i organizatora Programu zwycięski koncept wyróżnia kreatywne i lekkie podejście do problemu, jakim jest niska świadomość społeczna nt. profilaktyki nowotworu jelita grubego. Przekaz kampanii jest spójny, a użyte narzędzia sprawiają, że kampania zapada w pamięć.

Scenariusz zwycięskiego projektu osadzony jest na humorystycznej kanwie historii mafii. Jej członkowie na co dzień otoczeni władzą i pieniędzmi wszędzie czują się bezpieczni. Jednak codzienną rutynę związaną ze zbieraniem haraczy i spożywaniem typowo włoskich, obfitych kolacji przerywa nieoczekiwane zajście - przez okno do pomieszczenia wrzucony zostaje kamień owinięty kartką z wypisaną groźbą  "Idę po ciebie, don Pablo. W tym roku załatwiłem już 14 tysięcy bardziej niewinnych niż ty".

Następnie członkowie mafii słyszą silne walenie do tylnych drzwi, do których dobija się wróg. Przerażony szef wzywa posiłki, które mają "Zabezpieczyć tyły!" przed… rakiem jelita grubego. Zaskakująca puenta spotu ma na celu uzmysłowić, że rak może dotknąć każdego z nas, a najskuteczniejszą metodą walki z nim jest profilaktyka - a więc wykonanie kolonoskopii.

W trakcie gali wręczono także wyróżnienia w pozostałych kategoriach. Nagrodę mediów, przyznaną przez Dziennikarski Klub Promocji Zdrowia, zdobył zespół z XIV Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Gdyni. Nagrodę Studentów Medycyny i Zdrowia Publicznego, przyznaną przez przedstawicieli Uczelnianego Centrum Zdrowia Środowiskowego oraz Studenckiego Towarzystwa Onkologicznego, otrzymał zespół z II Liceum Ogólnokształcącego im. Hetmana Jana Zamoyskiego w Lublinie.

Zespół z I Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Skłodowskiej-Curie w Tczewie otrzymał nagrodę w kategorii specjalnej za działania lokalne, przyznaną przez Związek Powiatów Polskich oraz Stowarzyszenie Zdrowych Miast Polskich. Nagrodę Hakowicza, której laureatów wybrali zwycięzcy poprzednich edycji "Mam Haka na Raka" otrzymała drużyna z I Liceum Ogólnokształcącego im. B. Chrobrego w Brzegu.

W trakcie V edycji Programu do walki z rakiem przystąpiło aż 3700 młodych ludzi, a swojego poparcia udzieliło ponad 70 patronów. Młodzież w ramach podjętych działań edukacyjnych rozdała blisko 313 000 ulotek, dotarła ze swoim przekazem do niemal 140 000 osób oraz zebrała ponad 113 000 podpisów pod deklaracją:  "Zachęcę jedną osobę do wykonania badania profilaktycznego". Jesienią 2012 r. ruszy VI już edycja "Mam Haka na Raka", która tym razem poświęcona będzie czerniakowi.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH