MZ zainaugurowało kampanię "DEPRESJA. Rozumiesz-pomagasz" Fot. Archiwum (zdjęcie ilustracyjne)

Badania pokazują, że 80 proc. Polaków czuje niedosyt wiedzy o depresji, jej objawach i leczeniu; może to oznaczać, że wiele przypadków choroby jest niedostrzeganych lub błędnie interpretowanych - ocenia Ministerstwo Zdrowia, które rusza z kampanią "DEPRESJA. Rozumiesz-pomagasz".

- Chcemy przekazać informację, że z depresją można sobie radzić - podkreślał w środę (3 października) inaugurując kampanię wiceminister zdrowia Zbigniew Król. Wyjaśnił, że kampania koncentruje się na trzech grupach ryzyka depresji: dzieciach i młodzieży, kobietach w okresie okołoporodowym oraz seniorach.

Specjaliści wskazują, że w tych grupach czujność otoczenia i gotowość do leczenia depresji są mniejsze m.in. ze względu na pokutujące mity dotyczące ról społecznych czy niekojarzone z depresją objawy, będące jednak symptomami tej choroby.

Chorzy nie zawsze wykazują depresyjny nastrój lub skarżą się na wewnętrzną pustkę. U niektórych z osób przeważają zaburzenia snu, anhedonia (utrata zdolności odczuwania przyjemności), rozdrażnienie lub dolegliwości fizyczne. Zwykle u pacjenta występuje kilka objawów, choć nie wszystkie muszą wystąpić równocześnie. Aby świadczyły o chorobie, muszą utrzymać się co najmniej dwa tygodnie.

Osobami, które mogą nie dostrzegać, że ich bliscy cierpią na depresję są np. rodzice, nauczyciele, szkolni pedagodzy, lekarze, położne, personel domów opieki. W ramach kampanii przygotowano m.in. broszury informacyjne, scenariusze lekcji, materiały edukacyjne, działania w środkach masowego przekazu oraz rozbudowaną stronę wyleczdepresje.pl.

Kampania, jak akcentują jej autorzy, stawia sobie za cel także zmianę nastawienia wobec osób z depresją. Resort cytuje badania, w których 75 proc. ankietowanych uznało depresję za chorobę wstydliwą, coś, co się ukrywa przed otoczeniem. Takie nastawienie często bywa barierą dla chorych w podjęciu leczenia.

Według szacunków Światowej Organizacji Zdrowia, depresja zajmuje czwarte miejsce na liście najpoważniejszych problemów zdrowotnych świata. Przewiduje się, że w 2020 roku zajmie miejsce pierwsze.

Katarzyna Lechowicz-Dyl

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.